fredag den 3. juli 2009

2 artsrige dage - med overraskelser!

Gul Vipstjert

Sydlig Spætmejse

Træløber


Skovsanger

1. juli skulle vi holde møde med skovdistriktet, så der skulle gøres lidt rent, og plæneklipperen skulle på arbejde igen efter en tur på værksted. Så kunne jeg lige så godt sætte nettene imens, og det var da heller ikke så ringe endda her i sommerheden: 23 fugle fordelt på 14 forskellige arter. Det bedste var 2 Karmindompapper, hvoraf den ene var en Jesper havde mærket for en uge siden. Mens jeg tog den anden ud af nettet, en ad. hun med rugeplet, var der 2 forskellige hanner, der sang i stationshaven.
1k-fuglene dominerer fangsterne nu sammen med enkelte gamle fugle, der yngler i området: De fleste har tydelig rugeplet på bugen.
3. juli - i dag - skulle jeg gøre nogle forberedelser til Gedser Kræmmermarked i morgen, hvor GFU får en stadeplads som i fjor, så nettene kom på arbejde igen, og det gjorde de de ganske godt: 17 fugle fra kl 8, også i dag 14 arter, med vidt forskellige fra dem forleden.
1. runde startede med en fin Skovsanger, er efterårstrækket i gang allerede nu?
På 2. runde, på vej mod N3, fik jeg øje på 2 fugle, som jeg bestemt ikke havde ventet i dag: Først en Træløber, en 1k, og ved siden af den hang en Spætmejse, den 9. på Odden på 9 år!. 2 net videre på ruten årets 3. nattergal.
Dagen sluttede af med en Gul vipstjert.
Skriverier og billeder ved stationslederen.

Ingen kommentarer: