mandag den 3. november 2008

Tak for denne gang!


Lørdag havde jeg så sidste dag i Gedser for denne gang! Og det blev til en fed finale på opholdet dernede, så her et kort resumé af de sidste par dage! Gedser er jo et af de eneste steder hvor der mærkes perleugler i DK og da der er mange danske birdere, der gerne vil se den lille nuttede dunklump, var stationen helt booket op denne weekend og fredag aften ankom RS, MKH, IBJ, LST, GJ, PBH til stationen i håb om at der skulle ryge en perle i nettene. Gæsterne lagde hårdt ud med at nulstille en ramme grøn sodavand og indholdet i en flaske gammel dansk svandt også hurtigt, og herefter gik en gruppe af gæsterne på uglelysning, men det var de dog ikke så heldige med. Selvom vejret var perfekt var der heller ingen perler i nettene, men klokken 2, da alle var faldet i søvn, sad der da i det mindste en ung hun skovhornugle! Og det var den første der bliver mærket ved stationen i år, så det var faktisk federe end hvis det havde været en perleugle! Næste morgen var nettene totalt tomme, hvilket undrede en del selvom det godt nok var blæst en del op, men der hang dog en stor tornskade 2k+ på 2. runde, så var der da sket lidt.

På 4. runde sad der en sanger nede i den bagerste ende af ø3, og jeg tænke at det måtte være dagens første grans, men da jeg kom derhen kunne jeg se, at den havde gule ben, og herefter blev den straks bestemt til en løvsanger! Måske DK´s seneste nogensinde? En gruppe kom ind fra odden og twitchede denne eksklusive november-blocker, og samtidigt begyndte rygterne at svirre om mulig humes på Kroghage lavet af HKR. Kort tid efter var fuglen bestemt sikkert og odden blev tømt for fuglefolk. Det var meningen, at jeg ville have forsøgt at indfange fuglen, men pludselig var et af mine net fyldt med gråsiskner, og 85 siskner blev pillet ud af dette ene net! Da jeg skulle hjem til Vestsjælland nåede jeg aldrig til Kroghage for at fange sangeren desværre, men dagens ringmærkningstotal kom op på hele 170 fugle, hvor gråsisken og grønirisk var de bedst repræsenterede i fangsten! Herudover bød dagen på obs ad mudderklire, landsvale2, bysvale og den sædvanlige gulirisk!

Tak til alle der har fulgt med på Gedser-bloggen her i oktober måned! Den vil fremover kun blive opdateret når der ringmærkes på stationen engang imellem! Jeg selv er forhåbenligt snart tilbage på odden!

Tak for denne gang!

Jesper Foto: GJ

Ingen kommentarer: