lørdag den 17. marts 2012

Et skarpt kald i tågen

Da jeg stod op imorges for at åbne net, var der ret god sigtbarhed, men i takt med at jeg åbnede net, blev den dårligere og dårligere, da tyk tåge kom ind fra havet. Første netrunde kunne dermed foregå med en sigtbarhed på ca 50 meter! Der var dog mange fugle på runden, og jeg var noget overrasket over, at der idag var masser af rødhalse i nettene efter, at jeg ikke havde fanget en eneste igår.
Det var også dejligt at se, at der var mange gærdesmutter i fangsten, da arten har haft det svært med de sidste hårde vintre. Det blev til hele 10 gærdesmutter i fangsten idag, hvilket er blandt de bedste forårsdage for arten! I det sidste net på runden hang en gransanger, hvilket er den 2. tidligste fugl der er mærket på odden!
Oppe ved huset hørte jeg hurtigt et skarpt kald, som jeg har ventet på - rødtoppet fuglekonge! Den kaldte dog kun en enkelt gang, og på næste runde fangede jeg to almindelig fuglekonger. De 2 almindelige fuglekonger kunne høres og ses i haven resten af dagen, men den rødtoppede kunne hverken ses eller høres, så begyndte helt at blive i tvivl om jeg havde hørt forkert, men op ad formiddagen sad den så endelig i hejsenettet og kunne ringmærkes.
Lene Smith og Bent kom på besøg, hvilket var rigtigt hyggeligt da det er mange år siden jeg har set dem. Mens de var der kom der en fin hedelærke trækkende hen over stationen og lidt efter trak 2 traner mod syd. Der var også godt med folk idag da både Benny, Brian, Gert, Hans og Louis var ude og hjælpe til med nogle af de gøremål der er på stationen!
I alt blev der mærket 64 fugle idag, hvilket er et højt antal så tidligt på sæsonen, men det skyldes nok det varme vejr vi har i år!
Jesper

Ingen kommentarer: