fredag den 25. januar 2013

RINGMÆRKNING I ELKENØRE


Da jeg fodre fuglene i min have hele året, kommer der rigtig mange fugle på besøg.
Hele 18 arter har jeg gennem tiden talt på foderbrættet og nogen af dem med ring på.

På GFU har vi tit talt om at prøve at ringmærke i min have og i dag skulle det så prøves.
Det var Benny Steinmejer der var blevet inviteret hjem for dels at drikke en kop kaffe og dels for at få fanget og aflæst de individer jeg havde set på foderbrættet med ring – alle ny mærkninger var en stor bonus. Benny mødte op kl. 08.00 og kl. 08.30 stod to net klar til at fange.
kl.12.30 sluttede vi, og status blev 42 nye mærkninger fordelt på seks arter og en Blåmejse aflæst. 


Solsort 3
Blåmejse 9
Musvit 14
Skovspurv 13
Bogfinke 2
Sumpmejse 1
Solsort

Blåmejser med og uden ring

Musvit med ring

Skovspurve ved foderautomat

Bogfinke


Sumpmejse


Den aflæste Blåmejse var mærket på GFU den 4. oktober af Craig Brookes (vores Engelsk ringmærker og dennes kæreste som besøgte GFU i efteråret: se her og her).

I næste uge vil vi igen mærke i vores have i Elkenøre.

Det er kun en lille del af de fugle der kommer til mit foderbræt vi fik fanget og arter som Grønirisk, Rødhals og Stor Flagspætte som er standard arter her lykkedes det ikke at fange. Men næste gang kan jo være lykkens gang. Mange tak til Benny for indsatsen :-) 

Det bliver også spændende og se hvor stor en udskiftning der er. Og træk tiden for mejser nærmer sig sagt så måske er der endnu flere mejser næste gang.
Gert Jeppesen

(Arkiv foto: Ved Gedser Fuglestation)

Ingen kommentarer: