søndag den 30. juni 2013

En hurtig sommer update

Selvom sommeren er over os, er det svært at mærke med det blæsende og ustadige vejr, der er i øjeblikket. På trods af vejret har jeg sammen med Kjeld T. Pedersen været rundt i store dele af Danmark og ringmærke unger af forskellige kolonirugende ynglefugle. Generelt set har de fleste arter et godt år, selvom mange er kommet langt senere igang end normalt.

Sidste uge var vi rundt på forskellige øer omkring Lolland-Falster og tog derfor en overnatning i Gedser! Vi kom først ned på stationen omkring midnat, men det var alligevel for spændende hvad der gemte sig i stationshaven til at jeg ville sove længe, så efter 3 timers søvn, stod jeg op og åbnede net.
Som forventet var der ikke de vilde mængder fugle i nettene, men en nattergal lunede på de første runder. Også en ung husrødstjert fandt vej til nettene, men ellers var det kun gamle fugle jeg fangede på nær en tornsanger, så det tyder altså også på at fuglene er kommet meget sent igang med ynglen hernede. Under mærkningen kunne der ses sydtrækkende store regnspover og lille korsnæb, så de har overstået årets yngel og er nu på vej sydover igen!

Igår kom jeg ned på stationen sent om aftenen, da der skal være styregruppemøde her idag. Selvom det var sent, blev der åbnet lidt net, og nåede da også at mærke lidt blandt andet en rødstjert. Desuden blev en karmindompap blev aflæst.
Her til morgen blæser det temmelig meget, men nettene er oppe og indtil videre har jeg fanget hele 4 karmindompapper, hvoraf de to var aflæsninger. Den ene var en hun med rugeplet, så de yngler tilsyneladende i stationshaven i år!

Nu går vi snart ind i juli og så starter efterårstrækket for alvor!

Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: