søndag den 19. september 2010

Blæsende dage på Odden.

Jeg havde aftalt med Hans, at tage en tørn på stationen, fredag og søndag, men havde glemt at tage vejrguderne med i den aftale. Da jeg tog hjemme fra, kunne jeg fornemme, at det vil blive dage med meget vind.
Da jeg ankom til fuglestation, både fredag og søndag, var det næsten værre en jeg havde anet, og jeg kunne straks se, at det kun var muligt, at åbne en del af nettene og jeg kunne konstantere, at det nye hejsenet var væltet.
Om fredagen var første runde meget stille, der var slet ikke noget leben i bevoksninge, det kunne kun blive en katastrofe, men så begyndte Rødhalsene at knitre og der kom gang i Rødstjerterne og få Løvsanger gav sig til kende, med deres blide kalden, så der blev alligevel lidt at ringmærke, 18 fugle i alt, flest Rødstjerte.
Over station var der et leben af Grønsisken - Bogfinke - Hvid Vipstjert - Skovspurve, jeg observerede de første trækkende Kvækerfinker og alle de småfugle trak en hel del Spurvehøge til, som selvfølgelig var glade for den serverede madpakke. En enkelt Dværgfalk blandede sig i selskabet, den ville også tage del i festlighederne.
I dag søndag, var næsten en gentagelse af fredagen, måske med lidt mindre vind, samme antal netmeter blev sat, jeg tog mod til mig og prøvede det gamle hejsenet, i håb om at fange, nogen af
de mange Grønsisken - Bogfinker og Kvækerfinker der forsøgt at trække ud, men straks efter kom tilbage igen, for derefter at søge mod vest.
Det var lidt andre fugle, der gav lyd fra sig i dag, især Jernspurve og Gransangere var aktive, og det var da også dem, der var årsagen til, at jeg nåede op hele 27 ringmærkede fugle.
Spurvehøge var der også i dag en del af, det var jo samme recept som fredag, frokosten var klar, så de kunne bare tage for sig af retterne. En to - tre stykker fandt vej til netmaskerne, men hoppede slev ud, en enkelt 1k han, der ikke havde lært fidusen, blev hængende til jeg kom forbi, så den fik sit helt eget personnummer på højre ben, fik målt vingerne og derefter straks sluppet fri igen.
To vindblæste dage på stationen var slut.

Benny

Ingen kommentarer: