torsdag den 8. maj 2008

Ny Gedser art!!!

Dagen idag startede lige som alle de andre dage med at nettene blev åbnet ved halv 4 tiden om morgenen og så lige ind og lave en kande kaffe, og så er man klar til første netrunde! Første runde idag gav rigtigt godt med fugle især rødstjert, løvs og rødhals, men også en del brogede fluesnappere! Ved ø1 synes jeg at jeg hørte noget der kunne være en blåhals, men var ikke helt sikker, så den blev hurtigt opgivet!

Klokken halv 10 sidder jeg og får mig en kop kaffe, da en fugl kommer trækkende lige imod mig, og jeg sætter kikkerten på den og bliver lidt forbløffet, da den er totalt gulligorange. Den kommer flyvende lige imod mig og sætter sig på et af nettene! Og her står det klart, at det er en ny art for Gedser: Kanarie! Fuglen flyver nu ned foran huset og giver sig til at æde græsfrø, og efter ca. en time trækker den videre igen!











Ny art for gedser Foto: Jesper Brinkmann

Ved middagstid kommer Gert forbi, for at deltage i et par netrunder, og henne ved ø5 hænger en fugl, jeg først tror er en bynkefugl, men da vi kommer tættere på, kan jeg se, at det er en han af den nordlige race af blåhals, og dermed en ny mærkeart for mig!!

2k han af nordlig blå hals Foto: Jesper Brinkmann
Fuglen bestemmes til en 2k og slippes henne ved huset, hvor den flyver ned i noget tæt brombærkrat og begynder at synge. Indtil nu er 121 fugle blevet ringmærket idag og mon ikke det bliver til et par stykker mere inden jeg lukker for idag! Imorgen ser vejret igen perfekt ud, så håber på hvidskægget sanger i nettet!
Jesper

Ingen kommentarer: