mandag den 5. januar 2009

Mudderklire på vinterbesøg!

















Mandag den 5. januar 2009.


Blev over middag ringet op af min søn Thinus fra Nykøbing F, om vi ikke skulle en tur i skoven i det dejlige solskin. Her i Gedser hang der sorte sneskyer, der tømte deres tunge last med mellemrum, så der pt. ligger 8-10 cm sne her på Odden.

Selvom jeg elsker sne, så ville jeg gerne med på tur. Så kunne der måske også komme et par points mere til Team Sydhavsøerne i Landskampen 2009

Vi startede i Korselitse Park med at få Kernebider til listen, og ved stranden ud for Generalens Lysthus (Korselitse) var der ret så fugletomt. Vi kørte nordpå til Hesnæs havn, hvor jeg ville se, om der ikke skulle være Skærpiber og måske Sortgrå Ryle. Skærpiberen var der, og sammen med den gik der sandelig en juv Mudderklire i tanghjørnet ved den nordre mole. Frem med telen, og jeg fik et par ikke så fremragende billeder. Tjekkede lige resten af molen igennem uden nævneværdige fugle og kom tilbage for at få et par billeder mere.

Jeg må indrømme, at Plettet Mudderklire var i mine tanker, men hvordan var det nu lige med at kende ungfuglene fra hinanden? Noget med gule ben, og "min" fugl havde da ret gullige ben. De andre feltkendetegn kunne jeg i øjeblikket ikke lige huske, men ville tage flere billeder, som så kunne studeres derhjemme.

Kliren fløj imidlertid 200 m nordpå og satte sig igen, og vi gik videre for at komme nærmere. Uheldigvis kommer der en familie fra den anden side af fuglen, og de havde 4 mere eller mindre løse hunde med, så vi genfandt ikke fuglen.


Jeg selv bedømmer fuglen som en almindelig Mudderklire, men kommentarer er meget velkomne. Fuglen kan sikkert genfindes på stedet i morgen. For et år siden blev en overvintrende Mudderklire fundet på nøjagtig samme sted, men det kan ikke være samme fugl, da "min" har tydelige tværstriber på dækfjerene, hvor en adult skal have noget, der ligner pilpletter, og en juvenil fra jan 2008 vil have skiftet til voksendragt forlængst, vil jeg mene.

Hans Lind

Ingen kommentarer: