lørdag den 1. august 2009

En sjælden Gedser-specialitet og kærsangerfald

Nettene var oppe i god tid og morgenkaffen kunne indtages i de første lysskær inden første runde. Efter at have mærket en kærsanger gik jeg op imod F03, hvor jeg med det samme ser en lille giftigt udseende acrocephalus med kraftigt lyst øjenbryn. Jeg piller roligt fuglen ud og kan konstatere at det må dreje sig om en buskrørsanger. Da det er en ny verdensart for mig og det samtidig er en meget svært bestemmelig art venter jeg med sejrsdansen og tager fuglen med
tilbage til stationen for at tage mål og konsultere litteraturen.
På første runde hang der 16 fugle, hvoraf de 10 var kærsangere. De skulle lige klares inden jeg kunne få tid til måltagning og billeder. I alt blev der mærket 23 kærsangere denne morgen!

Jeg vil ikke gå i detaljer omkring mål her, men kan oplyse at vingemålet var 63,5mm., øjenbrynet kraftigst foran øjet og fuglen havde kærsangeragtige farver med meget svag rusttonet overgump.



Fotos: Buskrørsanger 2k+ ringmærket Gedser Odde 1/8 kl. 05.30 af Rune Tjørnløv.

Læg især mærke til den korte vinge, lyse øjenbryn, der er kraftigst foran øjet og fuglens grundfarve, der minder mere om kærsangerens grundfarver end om rørsangerens.

Fotograf; Rune Tjørnløv
En beskrivelse af fuglen vil blive tilsendt SU med detaljer om mål og flere billeder.
Meget vigtigt som assisterende "kendetegn" var det at jeg holdt fuglen sammen med en kærsanger, der skrappede som de nu gør. - Til det svarede buskrørsangeren nogle 3-5 sekunder korte strofer med pludrende sang, der var en fryd for øret. Så bliver det ikke bedre....

Gedser rules...

V./ Rune Skjold Tjørnløv

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Tillykke med buskrørsen! ;o)

mvh

Thomas Hellesen