torsdag den 28. januar 2010

STORSKARV mærket!

Formodentlig Danmarks første Storskarv mærket i Gedser!


Raceforskelle på hovedtegningerne. Tegning: Ole Friis Larsen

27. jan 2010. Der har de seneste dage gået 2-3 alm. ryle samt en isl. rødben, og den ene ryle fik jeg "nærkontakt af første grad" med forleden aften, da jeg fik den i ketcheren. Det samme skete osse ude på odden den 23. jan sammen med min søn og Stig, hvor vi trodsede de kæmpe snedriver og de isglatte sten på stranden med en ryle til mærkning som resultat!

Men så natten til i går fik jeg en ubændig trang til at gå ned til Gedser Fiskerihavn igen med lys og ketcher. Den enlige ryle fløj på ret stor afstand, men forholdene er heller ikke optimale for fangst med lys, fordi der i forvejen er ret oplyst på havnen.
Jeg gik ud af den ene lille træmole, hvor "Amigo" ligger til kajs. Under denne mole havde en flok blishøns besluttet sig at være for natten, så da jeg kom ud for enden af molen, kom de samme vej. Ketcheren ned i virvaret, men desværre ingen høns med op, men det skal nu prøves en anden aften.
Jeg bevægede mig ud ad den østre ydermole, hvor der ved molehovedet plejer at raste en masse måger, men osse her er den fuldt projektørlys på. Mågerne lettede lidt efter lidt, men da jeg kom nærmere, stod der en skarv. Molehovedet er i støbt beton, U-formet og i halvanden meters højde. Skarven ville lette, men måtte gøre det ved at flyve hen imod mig. Det skulle blive mit held, for den var nem at få ketset. Jublen var stor, da jeg opdagede, at det var en STORSKARV, altså den nordatlantiske race carbo, hvor det er racen sinensis, mellemskarv, der yngler i DK.
De 2 racer kan bl.a. kendes fra hinanden på formen af den gule vokshud, idet den hos carbo danner en spids vinkel, mens den hos sinensis er ret ellet nærmest stump.
Se artikel af Ole Friis Larsen om dette på DOF-Storstrøms hjemmeside: http://www.dof-storstroem.dk/
Ifølge pålidelige kilder fra Zool. Mus. skulle det være første gang, at en danskmærket skarv er blevet bestemt til netop denne race. Vi får at se, hvad SU siger!
Fuglen havde enkelte lyse fjer på brystet og et par hvide fjer som begyndende lårplet, så jeg har bedømt den til en immature - sandsynligvis 3k, måske 4k.
Det var ikke muligt for mig at fotografere andet end hovedet. Næbbet er et skarpt værktøj, skulle jeg hilse og sige! Jeg har endnu et plaster på fingeren.
Tekst og foto: HLI

1 kommentar:

Thinus sagde ...

Godt fanget :)
Specielt hvis det er den første fanget i DK.