fredag den 15. august 2008

En artsrig dag i Gedser



Vejrudsigten så god ud til i dag, så jeg valgte at tage 5 timers morgenmærkning inden jeg skulle på arbejde.
Satte nettene op kl. 5 før solen rigtig var stået op, og mens jeg satte nettene op kunne jeg høre, at der sad et par nattergale, og alt i alt tegnede det til at blive en god dag.
Den første runde ved nettene gav 97 fugle så havde lidt travlt, men dog ikke mere end jeg kunne nyde to gulirisker, der lå og fløj lidt rundt og kaldte.
Jeg fangede i alt 198 fugle på de 5 timer, fordelt på 25 arter. Stor flagspætte 1, Skovpiber 1, Gærdesmutte 1, Jernspurv 4, Nattergal 2, Rødstjert 3, Solsort 2, Græshoppesanger 1, Kærsanger 19, Rørsanger 8, Gulbug 9, Gærdesanger 43, Tornsanger 49, Havesanger 21, Munk 6, Løvsanger 11, Grå fluesnapper 1, Broget fluesnapper 1, Sortmejse 1, Musvit 1, Rødrygget tornskade 1, Skovspurv 6, Grønirisk 1, Tornirisk 4, Rørspurv 1.
Pænt blandet med arter dog mest Tornsanger, Gærdesanger og en del Havesangere.
Fangede også en tornsanger der var blevet fanget för i et kirsebærnet, og som var blevet frigjort ved og klippe nettet så der stadig sad en masse net omkring kroppen og halsen, som jeg fjernede.
Efter de 5 timer var jeg desværre nødt til at køre på arbejde selvom der helt sikkert kunne fanges en del flere fugle.
Jens W Christoffersen.

Ingen kommentarer: