søndag den 3. august 2008

Hitfeberen breder sig!



Efter at ha været en tur til Agger tange for og dyppe ud på den tyknæbbede dværgryle dagen i forvejen, og var kommet lidt sent i seng, sov jeg lidt for længe og fik først nettene op kl 12:00.
Bedst som jeg har fået alle nettene op kommer Louis Hansen, og skulle se et billede af en vadefugl, som Asbjørn Jensen har sendt til ham for at få den bestemt.
Louis kommer ud og siger, at jeg lige skal komme ind og give min mening om det billede, som Asbjørn har sendt, for det så spøjst ud! Og ja det gjorde det, vi blev hurtigt enige om, at det var en Ørkenpræstekrave, han havde fotograferet dagen i forvejen oppe ved Havlykke nord for Elkenøre strand, og jeg beslutter mig for og kører op for og eftersøge fuglen. Jeg slår nettene ned igen kl. 12:30, og når kun at fange 2 tornsangere og 1 grønirisk.
Undervejs op imod Havlykke støder Gert til og vi undersøger stranden ved Birkemose og Fiskebæk, hvor der står 9 canadagæs, Bøtø Nor hvor der var en odinshane og to plettede rørvagtler, og til sidst ender vi oppe ved Havlykke, hvor der bare stod 7 lille kobbersnepper og en ung og en gammel Splitterne, hvor den unge havde ring på.
Der mødte vi Asbjørn og bliver enige om og køre hjem til Gert og lægge billedet på netfugl.dk og se det andet billede, han havde taget af fuglen.
Da jeg så ser det andet billede af fuglen, bliver jeg i tvivl om det nu også er en ørkenpræstekrave, han har fotograferet, for der er ikke noget vingebånd at se, så vi ligger den på nettet som mulig ørkenpræst.
Da Louis så senere får original billederne tilsendt, bliver vi enige om, at det ikke er en ørkenpræst, men måske nok var en Brushane, og at vi nok havde været for hurtige til og bestemme fuglen ud fra et meget dårligt billede, der var lagt kontraster på.
Jens W Christoffersen.

Ingen kommentarer: