fredag den 19. december 2008

Juleringmærkning hos Heidi




Siden jeg i år 2007 begyndte at ringmærke fugle på Vestsjælland har jeg udover min egen have også lejlighedsvis ringmærket i en anden ornitologs have ovre mellem Tissø og Lille Åmose! Jeg har en fangstdag derovre i sommerhalvåret og en i december. Idag tog jeg så igen på besøg hos Heidi for at se om jeg kunne fange lidt fugle i hendes have! Det regnede dog en del fra morgenstunden, så vi fik os en kop kaffe og ventede på opklaringen! Da det endelig blev til at sætte net op fik vi sat nettet på tværs af haven og satte os så til at vente, og der gik ikke lang tid før der sad 3 musvitter og en stor flagspætte i nettet. Den ene musvit samt spætten havde allerede ringe på og dem havde jeg mærket i haven i august. Der gik hurtigt flere fugle i nettet samtidigt med at 4 silkehaler fløj ove h uset og en ung blå kærhøg jagede på engen nede foran huset. En gammel han spurvehøg undgik lige nøjagtigt at havne i netmaskerne! I alt fik jeg mærket 17 fugle i haven idag og aflæst 5 tidligere mærket hvoraf den ene musvit var tilbage fra den første gang jeg mærkede i haven, så den var i hvert fald mindst 3 år gammel, da den blev mærket som 2k+ i 2007. Billederne er fra da jeg mærkede i Heidis have i sommers og spætten er den samme spætte, som jeg altså genfangede idag et halvt år efter:)


Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: