lørdag den 23. april 2011

Blæst giver tid til det praktiske

En blæsende dag på Odden, hvilket også afspejlede sig i antallet af fugle i nettene, og i det hele taget. Sølle 8 fugle blev det til på de 5 standardiserede timer. Det er stadig rødhalsene der er flest af. Dog havde vi i dag også to sangdrosler. En dejlig fugl at have i hånden - hverken for lille eller for stor. Jeg fik derfor øvet mig lidt i at måle vinger o.s.v. Den ene af droslerne havde viklet tungen ind i nettet, så det var også en udfordring. Det gik dog hurtigt og forhåbentlig smertefrit, med at få viklet den ud. Spætmejsen holder stadig til i haven og høres ofte med dens højlydte sang/kald, fra krattet omkring fyret. Louis havde i morges ved 8-tiden en Lille Flagspætte der kom over stationen mod nord. Det kunne godt tænkes at være den samme spætte, der holder til i området længere nord på, og kommer ud og vender Odden indimellem. Vi får se om den ligger et smut forbi haven imorgen, så vi kan tjekke om den har ring på eller ej. Senere på formiddagen, mellem en netrunde, lagde endnu en Gulirisk vej forbi stationen. Den kom tilsyneladende overflyvende, uden at vi fik den set, men kaldet blev hørt godt 5-6 gange og vi er begge sikre på, at det var den. Ellers blev det til to fjeldvåger over fårefolden og et par Store Præstekraver på marken, samt en Skovpiber.


Mellem netrunderne fik vi sorteret i nogle af nettene på loftet, der manglede mærkater. På et af dem var den nederste snor i bundfaget, blevet revet itu, så det blev fikset. Det var fint at få lidt træning i at sy net sammen, som jo også er en del af det at være på Fuglestation. Mikrobølgeovnen var efterhånden blevet godt beskidt indvendigt, så den fik også en tur. Havde det været lidt bedre vejr, var vi nok blevet udendørs for at få ryddet noget mere krat, så vi kan komme til med græsslåmaskinen. Det må blive en anden dag, for vinden var godt nok slem i dag.

Hen på eftermiddagen lagde Gert et smut forbi og vi fik os en snak om stationens fremtid, hans kommende tur til Afrika og meget mere. Jeg fik mig en lur og et bad, imens Rune kunne skrive videre på hans rapport. Senere gik jeg mig en tur omkring fårefolden, i håb om en Hærfugl, efter dagens melding fra Møn. Det gav en enkelt Rødstjert. 

Rune har fået studset overskægget, så nu kan han se ud igen. Vi diskuterede ellers om det var klogere at lade det sidde, så han faldt i ét med brombærkrattet.
I aften går jeg nok igang med at lave en liste over fældningsmønstre, på de mest almindelige arter her på stationen. Det er noget Rune har haft i tankerne længe, uden at have haft tid til at gøre noget ved det. Nu hvor jeg er her kan jeg ligeså godt få udnyttet min tid og komme igang. Det bliver sikkert rigtig godt med sådan en liste - især for os gæste-ringmærkere.

Østenvinden fortsætter imorgen, dog skulle den blive lidt mildere. Nettene ryger op til normal tid, selvom vi må indse at der nok først kommer mange fugle, når der sker et vejromslag. Noget nordvestenvind kunne blive giftigt.

GFU blog v./ Anders Odd Wulff Nielsen
Foto: Anders Odd Wulff Nielsen




Ingen kommentarer: