torsdag den 21. april 2011

Sol og sjove fangster

Endnu en dag med dejligt forårsvejr. Dog stadig kun med 28 nymærkede fugle og en bunke aflæsninger. Heriblandt en Rødstjert. De fleste fugle stryger nok lige over Odden og går ned længere nord på. Rune havde i morges en Gulirisk der kom overflyvende, kaldte et par gange og trak så nord på. Derudover Rød Glente, Sortstrubet Lom, og endnu en Rødtoppet Fuglekonge som det mest bemærkelsesværdige på obsfronten. 

Trods det lave fangsttal, skulle det vise sig at dagen blev udmærket... Omkring kl. 13 ankom undertegnede (AOWN), til stationen. Jeg skal hjælpe til med ringmærkningen de næste 4-5 dage. Det skal nok blive fint! Jeg benytter mig af DOF's tilbud 'Ung på Fuglestation', som er en ordning man kan benytte sig af hvis man er under 21 år. Det indebærer at man får betalt sit ophold på stationen, samt forplejning og transportomkostninger. Kan varmt anbefales, hvis du er ung fuglekigger!

Hans var flink at hente mig i Gedser By, så Rune kunne holde nettene åbne, til min ankomst. Hen på eftermiddagen besluttede vi at få gang i græsslåmaskinen, som har stået vinteren over. Rune fik den hurtigt 'vækket til live' og så var det bare at starte fra en ende af. På lukkerunden hørte jeg, hvad jeg synes lød som en Spætmejse, kalde to gange inde fra krattet, omkring fyret. Jeg ignorerede det og gik videre. Senere hang der i Ø7 en Sortmejse og sørme om der ikke hang en Spætmejse i det nye hejsenet! 

Spætmejsen var i den store ende af størrelsesordenen og blev bestemt til en 2K+ han. Vi brugte lang tid på at forsøge at racebestemme den. Dog uden at vi kom frem til noget sikkert resultat. Mon ikke de krydser mellem hinanden? Uanset hvad, er det bare en fed fugl i hånden og kun Rune's 2. på Gedser.

Sidst på eftermiddagen introducerede Rune mig til indtastningsprogrammet og jeg fik snøvlet mig sammen til en halv times obs på Odden. Det gav noget der sikkert var en Småspove (har aldrig før set arten), lidt fjordterner og ederfugle. Ellers intet.

Rune og jeg er alene på stationen de næste dage, da både John Frikke og Clausjannic har vendt snuden hjemad. 

 


GFU blog v. /Anders Odd Wulff Nielsen
Fotos: Anders Odd Wulff Nielsen

Ingen kommentarer: