torsdag den 5. marts 2009

Trækket er igang!




Da jeg havde et par fridage valgte jeg at tage til Gedser for at se om trækket var ved at gå igang hernede! Vejrudsigten så dog ikke for god ud da det skulle blæse en hel del, men man må jo tage nogle chancer engang imellem!

Klokken 6 om morgenen gik jeg så ud for at åbne nettene og jeg var kun lige kommet ud i haven før jeg lettede en natugle. Om aftenen kunne jeg stå og lyse på den med en lommelygte mens den sad og tudede:) Der gik ret hurtigt lidt solsort i nettene og det var alle gamle hanner, som det jo skal være her i starten af trækket da de skal først frem til ynglepladserne og besætte territorie. Lidt grønirisk og en enkelt bogfinke fandt også vej til netmaskerne og sørme om den gulspurv der havde siddet og sunget hele morgenen også røg i nettet. Netop gulspurv er blevet rigtigt sjælden i fangsten på odden de sidste par år, så det var en fin fangst. Jeg havde netop gået og tænkt at det var mærkeligt at det kun var fugle uden ring at jeg fangede, men så hang der da også en solsort med ring, men den hed sørme 7847751 og det mærker vi ikke med, men der var en grund til dette for nedenunder stod der "HELGOLAND GERMANIA", så det var en tysker!

Hermed var første udenlandske aflæsning i gruppen i 2009 også en realitet. Ialt blev det til 22 mærkninger idag, så trækket må siges at være igang! Derudover blev der set rød glente, misteldrossel og 5 silkehaler i løbet af dagen!

Jesper Brinkmann

Fotos: Gert Jeppesen

Ingen kommentarer: