torsdag den 22. juli 2010

Efterårssæsonen skudt i gang på GFU

Det er lidt sjovt, at den anden halvdel af den standardiserede fangst, efterårssæsonen, allerede er i gang. Dårligt har man vænnet sig til foråret, sommeren og det gode vejr, før det rigtige efterår med blæst og kolde morgener er over os. Der er dog heldigvis et stykke tid til endnu, at vi skal gå og plukke faldne løvblade ud af nettene og her til morgen kl. 04 var det til shorts og T-shirt på åbne-runden.

Den 20/7, sæsonens første dag, mærkede jeg en 1k korttået træløber som det mest usædvandlige. Totalen endte på 16 fugle, de fleste gulbuge og tornsangere, men også få munke og gærdesangere samt en helt ung og frisk tornirisk. Dagen bød på mange aflæsninger, der vidner om årets gode dækning. En stor flok stære fløj over stationen og satte sig i det nordvestlige hegns udgåede træer.

Den 21/7 mærkede jeg blot 10 fugle, så jeg nåede også at lave en hel del andre ting. - Jeg fik repareret H5, der havde huller og et par knækkede strenge, slået lidt græs, klippet brombær omkring F2 og samlet en masse af havens planter ind, som jeg i øjeblikket artsbestemmer for at score de sidste par point på kandidatkurset "Videregående organismekendskab - Karplanter".

Her til morgen startede det ellers godt, med mange nye fugle og kun få aflæsninger, men det stoppede dog brat allerede efter første runde ved 5tiden. Imellem de 10 gulbuge sad en flot gammel kærsanger, som bragte minderne tilbage til mine mange perioder i august på Gedser Fuglestation.

Når jeg snart er færdig med at bestemme karplanter, skal der bygges vadefugle-ruser, klippes flere brombær og laves hejsenet.. - Der er altid noget at lave for ringmærker. - Selvom jeg står op kl. 03.40 er dagene ikke lange nok. Jeg glæder mig til snart at få besøg af nogle fuglevenner, det er nu lettere, når man er flere...

GFU blog v/ Rune S. Tjørnløv

Ingen kommentarer: