søndag den 11. juli 2010

Endelig tilbage..

Efter igår at have twitchet den hvidstrubede spurv med held, kunne jeg imorges stige på toget i Ringsted, og langt om længe stikke snuden mod Gedser efter at have været væk fra odden i snart 2½ måned! I Nykøbing mødtes jeg med Gert, som var så flink at give mig et lift til stationen, og på vejen samlede vi også Hans Lind op. Louis var allerede på stationen. Vi skulle nemlig kigge på en masse af de natsværmere der holder til i Gedser. Det var meget lærerrigt og spændende at kigge på alle disse dyr, som jeg ikke anede fandtes, da man skal have et godt kendskab til dem, for at kunne finde dem og bestemme dem!
Inden natsværmer-studierne blev alle nettene dog sat op, og det var skønt at kunne mærke de første småfugle igen. Det var primært 1k gulbug der gik i nettet, men også tornsanger, havesanger og gransanger fandt vejen til nettet. På obssiden havde Louis både haft stor flagspætte, spætmejse og pirol i haven inden vi ankom men de var desværre forsvundet igen. Ved 18-tiden fandt jeg en hun rødrygget tornskade i haven, så håbede på at den ville ryge i nettet, og det gjorde den så klokken 21. Sørme om der ikke længere henne på runden også hang en fin gammel han.
I det sidste lys kunne jeg studere et pindsvin der forsøgte at æde en stadig levende skrubtudse, alt imens rådyret gik med sit lam i fårefolden og en lille harekilling nær var løbet ind i mig, inden den opdagede sin fejltagelse. Sluttelig kom begge natugler flyvende lavt gennem haven og fandt hver deres netstolpe som udkigspost for nattens fangster - livet er skønt på Gedser Odde!
Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: