onsdag den 7. juli 2010

Endnu en spændende art.

Kornværling, ad. hun

Onsdag d. 7/7 ringmærkning på Gedser Fuglestation. Vejrudsigten meldte om let nord vestlig vind, høj sol fra morgenstunden, dette er det perfekte vejr, for at kunne ringmærke i Gedser. Jeg kørte allerede derned, aftenen før for at overnatte, så nettene kunne blive sat rimelig tidligt.
Da jeg stod op, sad den første Karmindonpap allerede og sang, og Kornværlingen stemte i fra fårefolden. Der var gang i Gulbugene - Gransanger og Tornirisk. Mursejlere og Digesvaler fik sig et godt måltid, da der var rigtig mange sværme Myg i haven.
Jeg havde sendt en sms til Mogens Hansen, at han kunne kigge ned, for der ville være mulighed for at tage billeder af både Karmindonpap og Værlingen, han dukkede også op, og jeg tror han fik de gode billeder, som han havde arbejdet så hårdt for.
Der var fugle at mærke, på alle runderne, Gransanger - Munk - Solsort - Musvit - Gulbug - Rødhals - Tornirisk -Tornsanger - Rødstjert - Kærsanger og den første Rødrygget Tornskade.
Det blev også til en del aflæsninger, alle fugle mærket på Stationen.
Men stor var min undren, da jeg kom til Ø7, i nettet hang 2 buttede, store fugle, og da jeg kom derhen, kunne jeg konstantere at det var Kornværling. Denne oplevelse måtte jeg dele med nogen, så jeg ringede til ven ( Hans ), der lovede at komme med det samme. Vi fandt de rigtige ringe, fuglene blev dokumenteret, beundret, især den forskel der var i fjerdragten. Den ene fugl var en hun, 2k+, endda med rugeplet, den anden var en 2k+ han!
Vi talte om, hvor mange der er mærket på stationen, og det viste sig at være de 2 første, i den nuværende Gedser Fuglestations historie, så det var lidt svært at få armene ned.

Benny og Hans

Ingen kommentarer: