torsdag den 29. juli 2010

Vejromslag, familiebesøg og tidlig fiskeørn

De to seneste ringmærkningsmorgener har budt på fantastisk flot vejr, med fuldmåne, når nettene sættes og solens første rødlige skær på de tidlige morgenrunder. Begge dage bød også på et beskedent, men for årstiden godkendt antal fugle. Totalen sluttede begge dage på 29 mærkede fugle. Et godt stykke ind i august vil det være gulbug, kærsanger og tornsanger, der dominerer - alle afrikatrækkere, der tanker fedtreserverne op inden det risikofyldte og udmattende efterårstræk for alvor sætter ind.
Udover de almindelige trækfugle vi tit oplever i nettene, fik jeg omsider fingrene i den unge tårnfalk, der har holdt til i haven de sidste mange dage. Udover tårnfalken blev en flot han dompap også mærket. Det er ikke hverdagskost hernede - en prægtig fugl.

I går og i dag, er de første grå fluesnappere og rødstjerter ankommet til haven - arter, der vil være hyppige på Odden den næste måneds tid og gøre det sjovt at være ringmærker.
Min far ankom til stationen i går eftermiddag med en ny køler til min Toyota, ikke fordi bilen ikke kunne klare at slæbe brombær, men fordi den gamle køler var fuldstændig smuldret, så det var vist på høje tid. Da køleren var monteret, lavede vi lasagne og hyggede os indenfor, da det allerede i går aftes blæste voldsomt op og begyndte at regne.
I dag har jeg kun mærket 8 fugle, og jeg var heldig, at det overhovedet kunne lade sig gøre at mærke de 5 standardiserede timer uden kraftige regnbyger. Morgenens overraskelse blev en fiskeørn, der kom vildt godt ind over haven og lige over ringmærkeren kl. 06.24 trækkende syd.
Om eftermiddagen klarede det op, og der blev lavet vadefugleruser, tørt sålbænke og vinduer af, fjernet ukrudt omkring huset og befriet brændeskuret for brombær.
Dagen blev sluttet af med varm lasagne, flutes og en kold pils til far og søn.
I morgen kommer Jesper ud på eftermiddagen, og han overtager nettene efter mig, når jeg forlader Odden i en kortere periode for at mærke vadefugle.

GFU blog v/Rune S. Tjørnløv

Ingen kommentarer: