mandag den 18. oktober 2010

Den største og farligste tornskade på besøg i nettet F4 - Av

Er den ikke flot som den sidder dér i hånden? - Og uskyldig ser den ud, den store tornskade. Jeg kan imidlertid røbe, at det kun blev til dette ene billede af hele fuglen, for dyret angreb nemlig mine stakkels klaverfingre ved først givne lejlighed og jeg var derfor nødt til at skille mig af med den i en vældig fart. Dette gjorde dog ikke oplevelsen mindre, men indgød en vis grad af respekt. Det er den første Store tornskade, der ringmærkes på stationen i år og fuglen udgjorde også en længe ventet ny mærkeart for mig, nr. 203 på WP-mærkelisten.

Om morgenen havde jeg haft besøg af Jesper Johannes Madsen fra Ringmærkningscentralen på Zool. Museum, og han gik med rundt og så til, at alt gik ordentligt for sig. Efter den første netrunde, hvor jeg indtil videre havde overlevet inspektionen fra øverste myndighed, begyndte der at komme blåmejser ned fra himlen. Jesper fik så lejlighed til selv at vise sit værd, og vi fik hurtigt tømt nettene sammen. I alt blev der mærket 66 blåmejser. Blandt dagens øvrige mærkninger var bl.a. stor og lille gråsisken samt endnu en træløber. I går mærkede jeg 5 træløbere og aflæste en træløber med fremmed dansk ring. Jeg har på fornemmelsen, at den kunne være fra Benny's have ved Ovstrup Skov, men uanset hvor den er fra, er det meget få aflæsninger, der findes på træløbere i DK.

Andre steder i landet er der i dag ringmærket eller set fuglekongesangere - sibiriske sangere, der er røget ud af kurs. Det kunne være rigtig sjovt, om der sad sådan en herude i morgen..

GFU blog v./Rune S. Tjørnløv

Ingen kommentarer: