mandag den 9. juli 2012

Østlig takvinge og bjergvipstjert

Imorges var vejret som forudsagt meget blæsende, men nettene blev sat op alligevel. Første fugl i nettet var endnu en ung husrødstjert, og så var dagen jo allerede reddet. En kærsanger og et par gulbuge kom også i bogen og i Ø3 hænger en fugl jeg først tror er en gul vipstjert, men tæt på kan jeg se den ekstremt lange hale og grå ryg med sort vingefelt = bjergvipstjert! Det er kun 2. gang at denne art mærkes på stationen og første gang, at jeg selv har denne art i hænderne! Fuglen var en 2k hun med stor rugeplet. Ifølge Hans yngler arten ikke på Falster, så det må være en fugl fra Sjælland eller Sverige.

Da jeg skal ud på næste netrunde opdager jeg en takvinge der flyver rundt nede over brombærhegnet bagerst i forhaven. Jeg synes den virker større end nældens takvinge og med invasionen af østlig takvinge i baghovedet følger jeg efter takvingen ud på fårefolden. Her sætter den sig og jeg kan studere den på helt nært hold og ser to større hvide pletter i forvingen og et bredt blåt mosaikbånd på bagvingerne. Herefter dummede jeg mig for skulle selvfølgelig have snuppet et billede med mobilen, men istedet vælger jeg at ringe til Gert og fortælle om obsen. Vi aftaler hurtigt, at jeg skal lægge på og snuppe et foto for at dokumentere fundet. Lægger på og finder kamerafunktionen på mobilen og forsøger at zoome ind på sommerfuglen, men nu er den pludselig forsvundet!
Opdager den igen længere ude på folden og forsøger at følge efter, men den hårde vind og sommerfuglens hurtige flugt gør det umuligt at følge den, og jeg taber den ude midt på folden. Hans og Gert kommer til og vi forsøger at genfinde den, men uden held og den er nok trukket op mod Gedser. Da jeg absolut ikke er ekspert i sommerfugle tør jeg ikke sige 100% at det var en østlig takvinge, men er ret sikker. Håber at der bliver fundet flere på Falster de kommende dage selvom vejrudsigten ikke er lovende!
Mærkningen endte på 9 mærkede hvor den sidste runde gav både gul vipstjert og rødrygget tornskade. Derudover aflæste jeg en gul vipstjert som jeg havde mærket som 1k hernede sidste sommer.
Hans og Gert gik igang med forskellige opgaver i haven, mens jeg gjorde rent i huset, og over middag kørte Gert mig til Nykøbing, så jeg kunne komme tilbage til København. Mærkningen hernede ligger nok stille indtil 15. juli hvor Anders kommer fra Fyn og Per Kjær kommer fra Fanø. Herefter er resten af sæsonen dækket indtil 15. november.
Jesper

Ingen kommentarer: