onsdag den 11. august 2010

Endnu en ny mærkeart for odden






Vejret i dag var gråt, vådt og blæsende. Alt andet end optimalt for ringmærkning. Så jeg holdte kun nogle få af nettene oppe i de obligatoriske 5 timer, og endte med at have mærket 13 fugle. Herefter gik jeg ind og snuppede en tiltrængt lur, indtil Louis kiggede ud. Louis havde købt adskillige madvarer som han overlod til stationspersonalet kvit og frit - flinkere mand skal man lede meget længe efter! Tak Louis!


Louis nævnte desuden at der lå godt med svaler og fouragerede lavt på marken bag stationen, og fortalte kort om en metode til at fange dem med, som han havde set ved Falsterbo. Det skulle han ikke sige to gange, og kort efter stod Fie og jeg ude på poststien med 11 meter spejlnet spændt ud mellem os. Efter et par mislykkede forsøg, som mest skyldtes, at vi lige skulle blive enige om hvornår vi svingede nettet, lykkedes det at nette en fin 2k+ digesvale. Ny mærkeart for Fie og ny mærkeart for ringmærkergruppen i år 2010. Det er art nummer 93 i år, hvilket vidst nok er rekord mange arter for gruppen!


Det blev kun til den ene svale og vi cyklede til Gedser Havn for at aflæse måger, men der stod dog kun nogle få måger og tilmed meget langt væk. Vi cyklede derfor hurtigt hjem igen. Derefter gik jeg igang med at rydde krat, men klokken 15.30 kom der pludseligt lavtflyvende svaler og sejlere igen, så Fie og jeg skyndte os igen ud på Poststien med nettet. Og vupti så sad Gedser oddes 1. mursejler i garnet og tilmed ny mærkeart for mig!


Mursejler er en utroligt fed fugl i hånden, og de har de mest mærkelige fødder, som slet ikke ligner fugle-fødder!


Jesper Brinkmann

ps mursejlere er unikke ved at alle tæer peger frem ad - denne stiling af tæerne kaldes Pamprodactyl. Kan fornemmes ved at forstørre et af ovenstående fotos taget af Jesper.
De er derfor super gode til at sidde på en lodret flade - f.eks. en væg eller en klippe.

Ingen kommentarer: