fredag den 6. august 2010

Store forventninger - stor skuffelse





Havde forventet at det blev idag det hele gik løs: nordvestenvind 2m/s og støvregn ved morgenstunde. Normalt er det opskriften på mange fugle i Gedser, så jeg gik forventningsfuld ud på første netrunde. Men der gik mange net før de to første fugle hang der, men de sagde så også begge "tjock tjock", så tænkte "fedt 2 nattergale". Da jeg kom derhen viste det sig så bare at det begge to var nogle af dem jeg havde mærket de foregående dage. Efter to netrunder havde jeg mærket 7 fugle og aflæst 8. Skuffelsen var stor, og dagen var kun lidt reddet af at jeg havde mærket en grå fluesnapper.

Michael Grell meldte om gråsæl fra spidsen og lidt efter havde jeg også en ud for fuglestationen, og lidt senere stod der også en 1k middelhavssølvmåge neden for stationen, men en ny fugl i forhold til forleden - formentlig en hun.

Michael kom ind til en kop kaffe og gik med på en netrunde. Der var stadig ikke mange fugle, men ved F1 så jeg pludselig en orange ryg, så tog lige et spring hen til nettet og fik fat i en fin ung hun af tårnfalk. Det er 3. mærkning af tårnfalk på odden i år, hvilket er tangering af årsrekord.

Eftermiddagen gik med kratrydning mens himlen konstant blev holdt under opsyn i håb om den lille skrigeørn skulle ligge vejen forbi, men det blev ikke idag. Til gengæld fløj en smuk kejserkåbe rundt i haven.

Hen ad aften gik der sørme også en skovsanger i nettet, så dagens total endte på 31 fugle, hvilket jo egentlig ikke er så ringe endda:)

Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: