torsdag den 4. juni 2009

Rørskovssangere overtager efter gulbugen

Jeg havde gode forventninger til morgenmærkningen. Det smådryppede lidt da jeg gik ud for at åbne net 03.15. Småbygerne drev hurtigt over og alle nettene var oppe kl. 04 præcis.
Et pindsvin havde valgt at bruge de tidlige morgentimer under nettet Ø6 og jeg satte nettet lidt højere så den ikke blev forstyrret i sine morgensysler.

De første fugle var et par rørsangere, de første jeg har fanget i år. Hans mærkede to herude i går efter jeg var taget på arbejde, men i dag blev det til hele 4 eksemplarer og en fin kærsanger. - Derimod blev det kun til en enkelt aflæsning af gulbug, der ellers har domineret i den senere tid.

Simon Vikstrøm kom pludselig på besøg og kunne berette om en flok Knortegæs, der netop var trukket forbi.

I alt blev 16 fugle mærket denne morgen og der var kun 4 aflæsninger, så der er stadig nye fugle i området.
Nordvestenvind henover natten er specielt godt og antallet at mærkninger har da også ligget pænt på omkring 15-20 fugle pr. dag her i juni.

Jeg håber at vejrskiftet kan åbne op for flere fugle de næste dage, hvor vinden drejer om og går mere i øst. - Og så er det vist tid til en Lunds!

v./ Rune Skjold Tjørnløv

Ingen kommentarer: