lørdag den 6. juni 2009

Ugler i morgenlys og eksotiske trækgæster

Alle net var sat op kl. 04.04 og ved netopsætningen blev den stedfaste natugle hørt synge og skrige. Vejret var endnu engang storartet, helt vindstille og med høj solskin.
Endnu en jagende natugle sås flyve lavt over haven i det første lys og en mere sås sidde på en netstolpe i æblehaven. - Formentlig en velvoksen unge fra i år.
De første småfugle i nettene var 2 grå fluesnappere, kærsanger, rørsanger, løvsanger, solsort og havesanger.
Der var ikke meget i luften denne morgen. Morten Heegaard og Rasmus Turin havde overnattet på stationen og efter en tidlig morgenobs på odden daffede de ud på Kroghage.
Efter en fin morgen med i alt 13 nymærkninger og lidt aflæsninger lukkede jeg nettene ved 9-tiden. - Godt igang med at rulle Ø1 sammen hørte jeg Biæder. "guol-gul-goul". Der måtte være flere, men jeg kunne ikke plukke dem ud. De måtte flyve meget højt, men jeg kunne høre at de fløj nord. Jeg ringede ud til Louis, som havde fundet hele 18stk's højt til vejrs.
Flokken må være den største siden arten ynglede på Røsnæs og 33 individer sås sammen i flok, hvoraf mange var unger.

En dejlig måde at slutte morgenen af på:)

v./ Rune Skjold Tjørnløv

Ingen kommentarer: