tirsdag den 1. juni 2010

Guldfangst


Gedser Fuglestations første mærkede Pirol!

Endnu en kanon dag på Gedser Odde, hvor det for anden gang her i foråret lykkedes mig at fange en helt ny art for Gedser Fuglestation!

Nettene var på plads ekstra tidligt, da jeg havde store forventninger til dagen. Efter et par dage med en del regn og østlige vinde, var vinden drejet i nord, og en sådan vejrændring vil som regel give en del fugle i Gedser. De første fem timer forløb stille og roligt med ca. 5 fugle pr. runde. De dominerende arter var sene langdistancetrækkere som Gulbug, Tornsanger og Grå Fluensnapper.

Ved 9-tiden bliver det helt overskyet og snusket vejr med en smule regn i luften. Næsten igennem en runde, kommer jeg gående hen til Ø9 og får et kæmpe chok, da jeg ser en stor gullig klump hænge i næstnederste fag: Pirol! Jeg får smårystende pillet fuglen ud og kan nu ringmærke den første Pirol i Lolland-Falster-Møns ringmærkergruppes næsten 40 år lange historie! Det er kun Guldpirol nr. 59, der mærkes i Danmark gennem tiderne og den første siden 1995! Jeg havde intet hverken hørt eller set til fuglen hele morgenen, så min forbavselse var enorm, idet jeg fik øje på den! Normalt færdes arten højt til vejrs i toppen af trækroner, så det var formentlig vejrliget, der havde presset den ned i lavere højde.



Pirol 2k, formentlig hun


Piroler (bortset fra gamle hanner) er notorisk svære at køns- og aldersbestemme, selv i hånden. Vi er kommet frem til, at det sandsynligvis er en 2k hun ud fra en kombination af en række karakterer. Især mønstret på hånddækfjerene er afgørende for vores bestemmelse. Det var en overraskende stor fugl at stå med i hånden, den er markant større end fx Solsort. Det føles mere som at stå med en Stor Flagspætte! Hans og Benny var også så heldige at se guldfuglen i hånden.


En glad ringmærker med dagens Guldklump

Gert og Steen Flex kom desværre for sent til at Pirolen i hånden. Det lykkedes dem heller ikke at fløjte den til sig trods ihærdige forsøg fra begge to. Til Steens store ærgelse viste gårsdagens Høgesanger sig desværre ikke i dag. Han mangler derfor stadig at se denne notoriske skulker af en kæmpesylvia.

I alt nåede jeg 31 nymærkninger fordelt på 13 arter:
Kærsanger 1
Gulbug 8
Tornsanger 6
Havesanger 1
Munk 2
Gransanger 2
Løvsanger 1
Grå Fluesnapper 5
Blåmejse 1
Pirol 1
Bogfinke 1
Grønirisk 1
Karmindompap 1

Asger

Fotos: Hans Lind

1 kommentar:

Carsten sagde ...

Hvor er det bare fedt at læse denne blog. I formår virkelig at videreformidle jeres entusiasme for fuglene og naturen. Tillykke med pirolen!
Mvh.
En trofast læser