tirsdag den 1. juni 2010

Nybyvej 51. Maj måned.

Man kan tydelig se, at der er kommet, nye arter i haven, selvom det stadigvæk er, en af de almindelige arter der dominere. Det har været en måned, præget af dårligt vejr, dette har haft indvirkning på antallet af ringmærket fugle pr. dag.
Det er dog blevet til 185 mærkede fugle, heraf 12 Blåmejse pull ( redekasse unger ) - 7 Musvit pull og 6 Stær pull, i alt 24 arter: Grønirisk 48 - Munk 23 - Bogfinke 7 - Gulspurv 14 - Tornsanger 1 - Dompap 5 - Solsort 1 - Rørsanger 1 - Rødstjert 2 - Blåmejse 15 - Løvsanger 16 - Skovspurv 9 - St. Flagspætte 6 - Jernspurv 2 - Stillits 5 - Musvit 9 - Sumpmejse 2 ( nr 80 - 81 rmk. på matriklen ) - Halemejse 1 - Kernebider 6 - Stær 8 - Gærdesanger 1 - Spætmejse 1 - Havesanger 2.
Der er aflæst 48 fugle, heraf 1 Grønirisk fra Bruxelles. Jeg har fundet en død, ringmærket Rødhals i haven. Den lå under mit køkkenvindue, så jeg går ud fra, den er fløjet mod ruden.
Jeg er forundret over, at det er blevet til hele 6 St. Flagspætte, så mange har jeg ikke bemærket, at have haft på foderbrættet, men dejligt. Der kan stadigvæk fanges Kernebider, den ene havde ring på, og ved aflæsning kunne jeg se, at den var ringmærket, her i haven i marts måned.
Det er lidt underligt, at fange Rørsanger, i en havelokalitet, men når det sker, yderst spændende. Havesangerne er også kommet, men endnu ikke den, som jeg jeg går og venter på, fuglen som har været i haven, de 2 sidste år, med en lille smuttur omkring Belgien, jeg må bare være tålmodig.
Jeg har i den forgangende måned, haft overflyvning af Rød Glente, en let genkændelig fugl, da den mangler fjer ude i begge vinger, samme fugl har jeg set, når jeg har været på Borremosen, for at se efter Lærkefalke, spændende hvis den kunne finde en mage, så vi her i området kunne få et ynglepar.
Den Lille Flagspætte har ladet høre fra sig, et par gange, ligeledes har der været syngende Korttået Træløber, i de store Egetræer, ved min indkørsel.
Vi må se, hvad den kommende måned kan bringe.

Benny

Ingen kommentarer: