søndag den 6. juni 2010

Piroldag

Lasse Strandgaard havde været på natlyt i Gedser området i nat. Det havde dog været en ualmindelig stille nat på trods af optimale lytteforhold. 2 Kærsangere var således det eneste, der sagde noget!

Der var lidt flere fugle i nettene end i går, og allerede efter første runde havde jeg mærket lige så mange fugle som hele dagen i går. 21 fugle fik ring i dag, heraf hele 10 Gulbuge, som lige som alle andre Afrikatrækkere fortsætter deres kanonforår. Jeg mærkede også endnu en Karmindompap, der nu har været daglig i fangsten (inkl. aflæsninger) de sidste to uger.

Ved 7-tiden gik jeg en lille tur op ad poststien til den lille lund 500 m. NØ for stationshaven. Da jeg havde stået og lyttet der et par minutter hørte jeg nogle klare, melodiske fløjtetoner inde fra lunden. Jeg ringede straks om Pirolen til Per Bo og Lasse, men den sagde typisk nok ikke noget, da de var kommet. En i øvrigt typisk adfærd for arten på trækstederne. Louis havde yderligere to fugle på Kroghage, en syngende og en kaldende! Dermed hele 3 Piroler i Gedser-området i dag, hvilket sandsynligvis er den bedste dag for arten hernede, siden den ynglede her i 70'erne! Med dagens tre fugle er der set hele 6 Piroler i Gedser i foråret 2010, som dermed også er det bedste for arten, siden den fandtes som ynglefugl. Per Bo havde senere held med at høre hele 3 fugle ved Søholt nær Maribosøerne, og der er set mange rundt omkring, så arten har tilsyneladende generelt et godt forår.


Tornsanger han 2k med to generationer af halefjer.
Venstre halvdel af halen er friske, nyfældede, adulte fjer, mens højre halvdel stadig er slidte, ufældede ungfuglefjer.


Jeg er igen alene på stationen i hvert fald indtil næste weekend. Den kommende uge ser spændende ud for østlige sjældenheder. DMI forudsiger ustabilt vejr med østenvind afbrudt af lidt vestlige vinde. Det vil formentlig ikke give mange fugle, men mulighederne for noget rigtig sjovt er bestemt tilstede. Når først fuglene østfra først er blevet blæst herover, vil de vestlige vinde formentlig sørge for at presse fuglene herned mod Gedser. Mit forår har dog allerede langt overgået de forventninger, jeg havde da jeg tog herned for to måneder siden, så alt der kommer i min sidste tid hernede i denne ombæring, vil være ren og skær bonus for mig.

Asger

Ingen kommentarer: