mandag den 14. juni 2010

Forårstrækket er forbi

Efter en lang periode med enten regn, kraftigt blæsevejr eller ikke-optimal vindretning, var forholdene endelig perfekte for ringmærkning. Ved netopsætning kl. 3.25 var der helt svag nordvestenvind og klart og lunt vejr. På trods heraf var dagens resultat meget beskedent. 7 nymærkninger var langt under, hvad jeg havde forventet efter sådan en lang periode med ophobning af træk. At der så alligevel ikke dukkede flere fugle op i nettene i dag kunne tyde på, at forårstrækket ganske enkelt er ved at være helt forbi. Fuglene er simpelthen trukket igennem, og nu er der kun ynglefugle tilbage at fange, indtil slutningen af juli, hvor efterårstrækket starter igen. Asbjørn gik med et par runder. Resten af dagen gik med at nyde det gode vejr, ordne net, og så fik jeg givet græsset en sidste tur, inden jeg tager hjem imorgen. Jeg håber på at kunne slutte godt af efter mine knap 2 ½ måneders ophold hernede.

Asger

Ingen kommentarer: