lørdag den 5. juni 2010

Endnu en ny mærkeart for GFU!

Stimen af gode dage med sjældne fugle vil tilsyneladende ingen ende tage. I dag fangede jeg for anden gang i denne uge en ny mærkeart for Gedser Fuglestation! Dagens Sydlige Nattergal var således en længe ventet ny art i fangsten på Gedser Odde.


Sydlig Nattergal 2k

Allerede under netopsætningen kunne jeg fornemme, at det ville blive endnu en flot og varm sommerdag. Men på første runde skulle jeg dog tjekke hele 11 net før dagens første fugl, en Havesanger, kunne mærkes. Da jeg kom til et tilsyneladende tomt N7, løftede jeg som altid rutinemæssigt op i det næste fag og det viste pludselig, at der faktisk sad en fugl i nederste fag godt skjult af græs. Jeg tænkte først Rødstjert, men så hurtigt, at det var en Nattergal. Jeg syntes den virkede lille og vingen sagde da også kun 84, hvilket er meget usædvanligt for almindelig Nattergal. Dernæst kiggede jeg på P1, som var klart længere end hånddækkerne. Så var sagen klar; GFU's første ringmærkede Sydlige Nattergal var en realitet!


Bemærk at P1 = 1. Håndsvingfjer er betragteligt længere end hånddækfjerene, at P3=P4 og der er er indskæring på yderfanen (emargination) af begge disse.



Bemærk det uplettede, ensartede bryst

Jeg kunne derefter gå ind og vække hele banden med hittet på sengen. Der gik vist lidt tid, før de opdagede, at jeg ikke jokede. Hans kom også ud og så fuglen. Det var forventet, at arten snart ville dukke op i nettene hernede, da den yngler i Tyskland lige nede på den anden side af Østersøen. Men utroligt, at den skulle komme i denne uge som den fjerde sjældenhed på seks dage! Det var samtidig en ny DK-art for undertegnede, så det var helt igennem en lækker oplevelse. Jeg fangede den i øvrigt som dagens kun anden fugl! I øvrigt var det overraskende for mig, hvor forskellig den vitterlig er på en lang række punkter i forhold til vores hjemlige Nattergal.

Totalt mærkede jeg beskedne 11 fugle i dag bl.a en Rødrygget Tornskade. Louis kunne derimod berette om rigtig mange fugle på Kroghage her til morgen. Der var nærmest tale om fald og det vrimlede med småfugle. Det er ganske enkelt utroligt, at der kan være så stor forskel på antallet af fugle på blot 3 km! Men hvad gør det lave antal i fangsten, når man fanger ny art til sig selv! Om morgenen så MKH, AWN og KrHa en grøn Pirol, der kom udtrækkende højt, men direkte over hovedet på os andre, der sad ved stationen og snakkede uden at se fuglen!

Der var et stort arrangement ude på sydspidsen i anledning af Grundlovsdag. SF's partiformand, Villy Søvndal holdt bl.a. tale. Benny var ude at se det, men jeg kunne ikke selv snøvle mig sammen til at gå de 500 m ud til spidsen den ene gang i foråret, hvor der endelig sker noget derude!

Vores altid flinke nabo, Henrik var endnu gang utroligt hjælpsom, da han hjalp med at slå et stort areal græs. Med hans havetraktor kunne vi på ingen tid nå at slå et område, der ville have taget mig flere krige at kæmpe mig igennem.

Asger

Fotos: Hans Lind og Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: