mandag den 9. maj 2011

Nye årsarter


Det var mere vindstille her til morgen. Et godt tegn! Men alligevel, stik mod forventning, gav første netrunde ikke en eneste fugl. Jeg gik derfor ned på stranden efter runden, og klokken cirka 05,30-05,40 efter at være begyndt at gå tilbage mod stationen, ser jeg en drosselstor fugl komme flyvende i trætopshøjde over stationeshaven. Den sætter sig i læbæltet længst mod øst, i træet længst mod syd, hvor jeg tydeligt kan se detaljerne på den. En pirol! Efter at have siddet et kort stykke tid flyver den videre sydpå og ender helt ude ved Sydstenen, hvor jeg taber den af syne. Yes...! Jeg skynder mig tilbage til Hans og fortæller ham at der lige er fløjet en pirol igennem haven! Vi står et stykke tid og kigger efter fuglen, men den kommer desværre ikke tilbage. Ud på næste netrunde, hvor vi selvfølgelig håber at der sidder en (pirol) i nettet, men desværre ingenting.

Efter et par runder til er vi dog oppe på hele fem fugle. Men så hænger der pludseligt noget i den fjerneste ende af Ø10. En grønlig løvsanger og der er ingen tvivl: skovsanger! En rigtig fin fugl på en dag, hvor der ellers ikke er det store at berette om. 

Da vi ved elleve tiden var nået op 15 fugle og gik lukkerunden, kunne jeg tage årets første grå fluesnapper ud af garnet og sætte ring på. Skønt! Nettene lukket og 17 fugle kunne der noteres for i dag. Med både skovsanger og ankomst af grå fluesnapper, blev det ikke en helt kedelig dag alligevel.


Grå fluesnapper Foto: JC

Grå fluesnapper Foto: JC


Af andre obs kan nævnes dværgterne 23 trækkende øst og bynkefugl 2 rastende på hegnstråden mod syd i fårefolden. Mine første i år! Vejret er ellers fint med varmt og solrigt vejr, men østenvinden friskede lidt op igen i løbet af dagen og det er jo ikke det bedste her om foråret. Om et par dage skulle den skifte til vest, så det ser jeg frem til og håber på flere fugle!
Johan H. Funder Castenschiold    


 Skovsanger Foto: JC

Skovsanger Foto: JC

Ingen kommentarer: