lørdag den 4. august 2012

Bliver det bedre?

Da vækkeuret tikkede kl. 4 i morges havde jeg egentlig mest lyst til at blive liggende endnu et par timer, men som så mange gange før er der en lille stemme i ens hovede der prøver at overbevise dig om at i dag bliver det godt. Der gik da heller ikke mange netrunder før jeg var ganske tilfreds med at have stået tidligt op med Jesper, for fuglene kom i en lind strøm og i hvert net hang der godbidder, i form af fede Acro'er, gamle havesangere, gærdesangere, tornsangere, 1K rødstjerter osv.
Louis var også et smut forbi stationen inden han cyklede videre ud til sydstenen for at obse - så var både luftrummet og nettene godt dækkede!
Inden middag blev det også til et par husrødstjerter, 2 unge græshoppesangere, 2 store flagspætter, 1 korttået træløber og en nattergal jeg mærkede hernede d. 15 Juli. 70 stære fandt også deres vej til nettene, så vi havde en overgang en smule travlt!
Græshoppesanger & Korttået Træløber.
Foto: Anders Odd Wulff Nielsen

En af dagens mange stære..
Foto: Jesper Brinkmann
Det skulle da også kun blive bedre, for inden længe svæver en sort glente over stationen og
klokken ca. 11:00 ringer Louis om en sort stork der ligger og kredser et godt stykke nord for odden, men som er på vej mod os. Jeg står ude i fårefolden og inden længe får jeg øje på storken, laaangt væk, så jeg dropper at følge den, da jeg ikke kunne forestille mig at få den bedre end vi havde den igår. Der går dog ikke længe før storken pludselig hænger over stationen og gør sig flot til skue - fedt! Den trak senere udover havet, hvor Louis tabte den et godt stykke mod Tyskland.
Foto: Louis A. Hansen
Der går ikke meget mere end en lille time før Louis slår til igen og melder om en ny sort stork på vej mod os. Jesper og jeg finder hurtigt vores teleskoper og løber op til fyret og spejder. Vi finder hurtigt storken som stadig kredser langt mod nord - jeg bliver stående og kigger videre mens Jesper går på netrunde. Da storken stadig er langt væk bruger jeg det meste af tiden på at se efter alt muligt andet, der kunne komme trækkende. Pludselig har den rykket sig langt mod højre og sørme om det ikke også er en ny sort stork! Nu står jeg altså og kigger på to sorte storke og er ret høj bare på det (vel forståeligt nok..) mens en hvid stork stille og roligt glider ind foran dem. WOW! 
I mellemtiden er Gert og en anden ankommet, men storkene er forsvundet ind i en sky mod nord. En sandsynligvis ny sort glente lader sig dog beskue som en trøst. Jeg når også kun at få, få glimt af dem inden de forsvinder totalt og ikke bliver set resten af dagen. 
Jesper havde på netrunden pillet en ung tårnfalk hun ud af nettet, som var ny mærkeart for mig!
Foto: Gert Jeppesen
Sammen trasker Jesper og jeg ned til stationen for at få et par bidder rugbrød. Vi aftaler at han passer nettene så jeg kan cykle en tur til Birkemose og se hvad der sker der. Der blev dog aldrig til mere end 4 rødryggede tornskader og et par tornsangere. Jeg vælger hurtigt at cykle tilbage til stationen, da varmen er ved at være ulidelig. I stationshaven er Gert og Jesper på netrunde, så jeg sætter mig ind i sofaen med et glas vand. Pludselig kommer Jesper farende ind af døren - "BIÆDERE OVER HAVEN!". 
Og ganske rigtigt hang der over stationshaven 7 fine biædere, som senere blev til 9, og endnu senere 10. De besluttede sig for at raste i haven og fra fårefolden havde undertegnede, Jesper, Louis, Hans og Gert + ukendt, konge obs af dem! Det var helt surrealistisk at nyde disse eksotiske fugle, på et ikke så eksotisk sted som Gedser Odde, og med en kæmpe tordenbyge i ryggen, på vej mod nord fra Tyskland.  En enkelt var også en tur i det nye hejsenet, men røg ud igen.
9 biædere til rast i GFU's have - fotoet ligner mere noget taget på en ø i middelhavet!
Foto: Gert Jeppesen

Til aften fejrede Jesper og undertegnede dagen med grillpølser og Maribo Classic. Så kunne dagen vidst ikke blive meget bedre, med 250 ringmærkede fugle, 10 biædere, 3 sorte storke, 1 hvid stork, sandsynligvis 3 sorte glenter og meget mere..

Over and out - Anders Odd Wulff Nielsen









Ingen kommentarer: