mandag den 19. april 2010

Endelig!



Endelig skete det! Det, jeg har gået og længtes efter lige siden min ankomst for snart to uger siden: en dag med mange fugle. Det lå i kortene, at det skulle blive en god dag, da det fra morgenstunden blæste en svag brise fra nordvest. Jeg var derfor opsat og forberedt på, at der ville komme en del fugle, og for en gangs skyld holdt det stik.

Første runde knap 50 fugle, så jeg havde lidt småtravlt. Derefter aftog fangsten gradvist i løbet af dagen, men allerede inden middag havde jeg mærket 100 fugle. Eftermiddagen og aftenen var stille, så jeg endte på 109 nymærkninger, hvilket gør dagen til den næstbedste antalsmæssigt dette forår. Rødhalsene dominerede fangstene med ca. halvdelen af dagens mærkninger, mens Gransanger (17) og Sangdrossel (9) også gjorde det godt. Derudover blev det bl.a. til Husrødstjert, Rødstjert, 2 Rørspurve og årets fire første Munke i Gedser. Som glasuren på kagen fangede jeg min tredje udenlandske aflæsning på 10 dage i form af forårets anden svenske Jernspurv! Dens ringnummer lå kun to ringe fra den, jeg aflæste i sidste uge! Det må betyde, at de er mærket samme sted og formentlig samme dag! Hvilket pudsigt sammentræf, at de så begge dukker op her inden for så kort tid!

Asbjørn gik med et par runder og Gert kiggede også forbi i et par timer. Af dagens obs. skal årets omsider første Gulirisk, ditto Gærdesanger og en indtrækkende Ravn fremhæves. Nu lader det til, at der er åbnet op for trækfuglesluserne sydfra, så imorgen burde også kunne give en del fugle indtil middag, når der kommer regn.

Asger

Fotos: Asbjørn Jensen

Ingen kommentarer: