mandag den 26. april 2010

Fede aflæsninger og lokalhit

En stille dag ved nettene, som kun gav 17 nymærkninger, hvoraf årets første Skovpiber var det mest usædvanlige. Det var derimod aflæsningnerne, som stjal billedet, idet det lykkedes mig af aflæse hele fem forskellige fugle mærket hernede sidste år. To Gærdesangere mærket af Jesper i henholdsvis april og juni 2009, har lige været tur nede at vende i Afrika, inden jeg aflæste dem i dag. Derudover aflæste jeg en af Jespers Musvitter fra marts sidste samt to Skovspurve mærket i sidste efterår henholdsvis Rune og Hans.

Ved elleve-tiden kom Birger Juul fra Gedser ud med en fugl, som var fløjet mod en rude i hans have. Han mente, at det måtte være en Løvsanger, men det viste sig at være den fineste Skovsanger! Den var dog lidt fortumltet efter sammenstødet, men efter et lille hvil i mine hænder fløj den fint videre.

På obsfronten var der lidt mere gang i den. Dagens fugl var en fed Sortstrubet Bynkefugl han, som blev fundet siddende i vores store krat/kvasbunke i fårefolden. Den er jo en sand hitmagnet, så vi bør nok overveje en ekstra gang, om den virkelig skal brændes af! Arten er en sjælden og lige knap årlig gæst i Gedser-området Ellers hørte jeg årets første Tornsanger, ligesom der var et pænt træk af Hav/Fjordterner. Overtrækkende Rød Glente, Rørhøg og Musvåger, fik mig til at lukke nettene tidligt (kl. 14.50) og sætte mig ud på Odden og lege observatør. Det blev dog hurtigt forpurret af, da regn og skyer trak ind over området, men fik da set lidt Dværgmåger og en indtrækkende Rørhøg.

Om aftenen hjalp Hans og jeg hinanden med at køre krat ud i fårefolden, og vi fik ryddet et pænt område totalt for kratbunker. Det går noget hurtigere, når man har en bil med træk! Hans har været strandet halvanden uge i Tyrkiet pga. den famøse askesky, hvorfor han heller ikke har kunnet deltage i alt det arbejde, vi har lavet på stationen de sidste to uger.


Sortstrubet Bynkefugl han, Gedser Odde 26/4



Årets første Skovpiber i nettet


Fotos: Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: