torsdag den 15. april 2010

Første Afrikatrækker

Endelig kom ringmærkningen op på et acceptabelt niveau, da dagens total endte på 32 nymærkninger. Med den svage nordenvind havde jeg dog forventet lidt flere fugle, men set i forhold til de seneste, sløje dage, må dagens total være godkendt. Det blev også dagen, hvor jeg omsider fangede årets første Afrikatrækker i form af Gedsers næstidligste Rødstjert. Underligt nok har jeg hverken fanget Munk eller Løvsanger endnu. De første runder var ganske gode, men det gik desværre helt dødt ved middagstide, idet jeg (udover lidt aflæsninger) slet ikke fangede en eneste fugl fra 12-19!



Det lykkedes mig også at fange den første Gråspurv på Odden i to år. Arten er forbavsende sjælden i mærkningen og således kun nr. 38 de sidste ti år! Ellers skal en Rørspurv nævnes og de to første Gærdesmutter i over en uge. Med disse er årstotalen kun oppe på 12 snurretoppe, hvilket tyder på, at den strenge vinter har været meget hård ved dem. Det var utroligt dejligt og lunt forårsvejr hele dagen, men dette resulterede ikke rigtig i noget synligt træk udover en enkelt Trane. På Hyllekrog sås i dag 5 Hvide Storke, så det kan ikke vare længe, før den første også dukker op her.



Gert og jeg fortsatte med at køre ryddet kvas og krat ud i fårefolden, og alene ved hjælp af håndkraft fik vi taget adskillige læs og ryddet et pænt stort område. Om aftenen ankom Rune, Jesper og Fie, som skal være hernede indtil til søndag. Det er planen, at vi skal rydde op på loftet og ordne haven, så fra imorgen går vi i fuldt gang. Vejrudsigten lover ret meget vind imorgen, så om ikke andet får vi nok en masse tid til at få lavet en masse praktisk arbejde mellem runderne.

Asger

Fotos: Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: