mandag den 12. april 2010

Tålmodighed lønner sig

Dagen lignede i går til forveksling på mange punkter. Vejret var dog endnu mere gustent med en bidende kold 10 m/s fra NØ og kun 2 grader midt på dagen, hvilket gav en chillfaktor på omkring -11 grader! Pludselig havde jeg meget svært ved at fornemme, at vi er midt på foråret! DMI havde lovet at solen skulle skinne fra en skyfri himmel i Gedser fra morgen til aften, hvilket de hårdnakket fastholdt hele dagen. Mærkeligt nok så jeg overhovedet ikke skyggen af solen! Mens hele det øvrige Danmark havde høj solskin og flot forårsvejr, var Gedser Odde indhyllet i en tæt, klam havgus hele dagen. Dette dræbte alt træk og aktivitet blandt fugle, så dagen endte kun på 10 nymærkninger, hvoraf de syv var Jernspurve.



I sådan et skodvejr ville de allerfleste nok vælge at lukke nettene så snart de fem standardtimer er gået (hvis man da overhovedet ville åbne dem i første omgang), men jeg valgte at holde ud i det spinkle håb, at DMI skulle få ret. Det gjorde de ikke, men jeg fik belønning for min indsats, da der ved et-tiden hang en Jernspurv med ring om højre ben (altså en jeg ikke havde mærket). Jeg troede dog blot, at det var en af Runes fra sidste uge, så stor var min forbavselse, da jeg kunne konstatere, at det var den anden udenlandske og ligeledes anden svenske aflæsning på blot fire dage! Det reddede dagen og mit humør totalt, efter jeg havde været helt nede i kulkælderen pga. det triste vejr. Pt. er der stadig en tyk tåge over odden, men vinden har lagt sig helt. Det tegner lovende for morgendagens mærkning. Jeg vil prøve at gå ned på stranden igen i aften, efter det mislykkede forsøg i går.

Asger

Foto: Asger Lykkegaard

Ingen kommentarer: