tirsdag den 23. august 2011

"Hjemrejse-effekten"



Som nævnt i foregående blog ventede jeg mig noget godt i dag som følge af "hjemrejse-effekten". Under netåbningen lettede jeg da også adskillige fugle, hvilket jo lovede godt. På første runde kunne jeg også konstatere, at der var flere fugle end jeg kunne klare alene, så Hans og Benny blev tilkaldt.
Efter et par hektiske timer kunne vi konstatere, at vi allerede havde mærket over 500 fugle! Det er ekstremt mange i august måned, og især antallet af kærsangere og munk imponerede os. Den gamle dags-rekord for munk på odden var på 63, men idag mærkede vi 178! Kærsangere blev det til 151 idag, hvilket udover at være rekord for hele Danmark, måske endda er det højeste antal for arten på en dag i hele Europa?
Klokken 9 kunne jeg til min store glæde pille en 1k høgesanger ud af N2, og vise den frem til Preben, som kom ind fra odden hvor han stod og obsede. Men det skulle dog blive endnu vildere, for lidt efter kunne jeg pille endnu en 1k høgesanger ud af Ø4. Det er efterhånden mange år siden der er mærket mere end 1 høgesanger på en dag hernede.
Årets 7. vendehals mødte jeg i Ø7, så denne art har altså også et rigtigt godt år her på stationen. Den blev vist frem til flere tilrejsende ornitologer, hvoraf den ene endda fik ny art.

Dagens største "hit" blev dog nok da jeg pillede en gammel løvsanger ud af F3, og kiggede på den ring den havde på. Den begyndte med "R", men det kunne ikke passe, for vores ringe begynder med "P". Forklaringen stod nedenunder "Museum Paris". Det er muligvis den første franske fugl der aflæses på stationen, og i hvert fald den første løvsanger!
Totalen for idag endte på 770 mærkede fugle, så det blev den 2. bedste august-dag for stationen nogensinde. Dette er utroligt da der kun blev mærket 105 løvsangere idag, hvilket ellers normalt er den art der er totalt dominerende på de store dage i august!
Alt i alt må man sige at "hjemrejse-effekten igen viste sit værd! Jeg takker alle der hjalp til eller kiggede forbi på denne fantastiske sommerdag!
Jesper
Foto: Gert Jeppesen

Ingen kommentarer: