torsdag den 25. december 2008

Havemærkning




Efter at jeg ikke har kunne have net oppe i haven på Urhøjvej i en del dage nu på grund af arbejdet fik jeg igen muligheden for det d. 25, da jeg først skulle møde klokken 17 denne dag. Så klokken 9 satte jeg mine 2 12-meter net op ude ved foderbrættet og satte mig ind og fik en kop kaffe og ventede på at de første ville gå i. Der gik ikke mange minutter før der hang 1 musvit og 3 grønirisker, så jeg gik ud for at pille dem ud. Det var dog kun den ene af grøniriskerne, der skulle have en ring da de 3 andre allerede var mærket. Så var lidt nervøs for, at der ikke ville komme ret mange nye fugle til haven denne dag, men så pludselig kom der en stor flok grønirisker og en del af dem havnede også i nettet sammen med lidt kvæker og en enkelt bogfinke! Pludeslig sad der også en spurvehøg i nettet men den røg dog ud inden jeg fik fat i den og det samme gjorde en solsort! Ved 11-tiden lukkede jeg net og kørte en tur med familien som blandt andet gav en havørn, men ellers ikke det vilde. Åbnede net da jeg kom hjem igen og der var stadig lidt fugle i haven og der røg da også en ny spurvehøg i nettet, denne gang en stor hun, men den røg også ud igen desværre. Alt i alt fik jeg mærket 25 fugle idag og derudover fangede jeg 10 jeg havde mærket tidligere i år.


Jesper Brinkmannn

Ingen kommentarer: