lørdag den 19. december 2009

Havørn slog Sule

De sidste 3 dages vintervejr med masser af sne og dagsfrost har givet godt med fugle på kuldeflugt. En obs skiller sig noget ud:
Det startede med en Havørn, som kom 11.52 fra V langs kysten ret lavt lidt inde over land, hvorefter den var så venlig at give sig til at kredse lige foran næsen på mig på blot 25 m afstand! Gled derefter mod NØ, hvorefter jeg slap den.
Lidt efter opdagede jeg i håndkikkert (12.00) noget der lignede en 1K Sule ca 30 m oppe og 3-4 km ude mod NØ. Rør på, men fik i stedet en Havørn i røret. Hvaba - håndkikkert på igen for så at se Havørnen gå direkte i flæsket på Sulen. Med klørerne i Sulen hvirvlede de rundt om hinanden, mens de drattede mod havet. Havørnen slap grebet og Sulen plaskede i havet, som en kludedukke! Sulen lå da og sundede sig i et par minutter, hvorefter den til min overraskelse gik i luften igen og trak mod syd (sluppet 12.05). Den behandling overlever den nok næppe, så den ser vi nok ikke mere til. Godt nok underholdning i særklasse, som fik mig til at tabe underkæben!!!
Derudover som nævnt masser af fugle på kuldeflugt mod SV: bl.a. Knopsvane 128, Knarand 15, Gråand 238, Bjerand 535, Havlit 163, Sortand 3145, Lille Skallesluger 25, Stor Skallesluger 72, Rød Glente 1, Blå Kærhøg 1, Dværgmåge 23 samt desuden stadig 3000 rst. Bramgæs og 1 Brandmus.

Preben Berg

Ingen kommentarer: