fredag den 8. februar 2013

Kongejagt i Elkenøre!



En spændende og unik beretning fra en af Gedser Fuglestations medarbejdere.

Onsdag 6/2 var jeg et ærinde i Maribo da mobilen ringer. Det er Asbjørn der kan berette om en Kongeørn siddende i en busk ikke langt fra en anden god vens hjem Simon Vikstrøm.

En ung kongeørn


Da Kongeørn er en sjælden fugl her på Falster, skynder jeg  mig hjem i håb om også at se den flotte fugl.
Mens jeg kører hjemad, oplever Asbjørn at Kongeørnen jager en hare. Det mislykedes at fange den og ørnen sætter sig på marken, haren vender tilbage og sætter sig et øjeblik ca. 30m. fra ørnen og betragter den, derefter løber den så hurtigt den kan så lang væk som muligt.

Da jeg ankommer til Elkenøre hvor Asbjørn sidder og venter, er ørnen lige fløjet. Jeg laver så en hurtig søgning i området og genfinder den så siddende på en mark ikke langt fra min bopæl.

Jeg begynder og fotografere den, og den letter og flyver lidt rundt i området.

Kongeørnen spejder efter bytte
Så begynder ørnen på en ny harejagt, som også mislykedes. 

Ørnen indleder jagten!

Byttet indenfor rækkevidde!

Fangerne er ude!

Haren flygter


Den flyver så rundt om hjørnet på æbleplantagen i Ulvslev og jeg når lige hjem og se ørnen flyve nordpå.
Den unge Kongeørn er formodentlig kommet til verden i 2012 og har meget at lære endnu. Den var helt sikker helt uerfaren med hvordan den skulle fange de hurtige hare.

Glad og stort tak for Asbjørn for tippet til den dejlige oplevelse som ikke er hverdagskost.


Tekst og blog ved Gert



Ingen kommentarer: