fredag den 15. maj 2015

To nye årsarter for stationen

Dagen startede vindstille men kold og på de første netrunder var der ikke mange fugle at komme efter, så jeg troede at det ville blive en stille dag. Men da det begyndte at blive lidt lunere vågnede fuglene i haven. Jeg havde et par timer med godt med fugle på hver runde og derefter havde jeg flere timer med få, men stadig nye fugle på runderne indtil kl 14 hvor der igen blev stille i haven.
Der har været god udskiftning af fuglene i haven i nat, da jeg ringmærkede 60 fugle og kun genfangede 4 fugle. De andre dage har jeg genfanget mange fugle, som nu må være på vej videre.

Blandt de nyankomne fugle var der en fin rødrygget tornskade hun. Det er den første der er ringmærket i haven i år og den er samtidig også ny ringmærkningsart for mig. Mine fingre led kun en lille smule under mit første møde med en tornskade.

Rødrygget tornskade (Lanius collurio)
Fluesnapperne er også begyndt at komme, der er nu ringmærket 8 broget fluesnapper og den første grå flusnapper sad i nettet idag. Mon der med fluesnappernes ankomst viser sig en lille fluesnapper en af de kommende dage?

Igen idag har jeg haft hyggeligt besøg af birdere, og jeg fik tidligt i morges udpeget 2 trækkende rødstrubet lom. Ellers har der været trækkende hvepsevåger, et par mursejlere og godt gang i svalerne.

I eftermiddags ankom Johan, nærmest direkte fra fuglestationen i Eilat i Israel. Han skal være her og hjælpe med ringmærkningen indtil starten af juni.

Dagens mærkning:
Rødstjert/Redstart – 2
Solsort/Blackbird – 1
Gulbug/Icterine warbler - 1
Gærdesanger/Lesser whitethroat - 13
Tornsanger/Whitethroat - 13
Havesanger/ Garden warbler - 10
Gransanger/Chiffchaff - 2
Løvsanger/Willow warbler – 9
Grå fluesnapper/Spotted flycatcher - 1
Broget fluesnapper/Pied flycatcher - 2
Træløber/Treecreeper - 1
Rødrygget tornskade/Red-backed shrike - 1
Skovspurv/Tree sparrow - 2
Tornirisk/Linnet - 1

Total 60


Blog v. Johanne Øhlers Aagaard

Ingen kommentarer: