torsdag den 17. november 2011

En dag i parkerne

Nu hvor sæsonen i Gedser er ovre, er det tid til andre projekter. Et af de projekter jeg bruger tid på i vintersæsonen er at teste fugle for fugleinfluenza i de københavnske parker. Igår kom jeg hjem efter en god tur til Berlin med kæresten, og idag var det så tid til at tage ind til zoologisk museum og hente prøveudstyret, til at teste fuglene med.
Efter at jeg havde hentet udstyret tog jeg straks over i den nærmeste park, hvor fuglene dog ikke virkede specielt glade for at komme tæt på mig. Jeg fik dog aflæst lidt hættemåger og pludselig kom en grønbenet rørhøne løbende for fuld fart hen mod de brødkrummer der lå ved mine fødder, og så var det bare med at være hurtig.

Herefter tog jeg videre til den næste park. Det var glædeligt, at der var ankommet en masse måger til byen, og fik aflæst en hel stribe blandt andet lidt svenske og en enkelt hollandsk. Ænderne var meget tamme her idag, så fik fanget, mærket og testet hele 13 gråænder her.
I den sidste park var der også mange måger og også her lykkedes det at aflæse en god stribe. Det var dejligt at gense rød HX7, som er en stormmåge der hvert år opholder sig i denne park om vinteren, mens den om sommeren yngler i enten Sverige eller Finland. Det lykkedes at fange yderligere 8 fugle her, så ialt blev 22 fugle testet for fugleinfluenza idag.

Iøvrigt er det nu tid til at komme ud og aflæse fuglene i din lokale park eller havn. Så tag en tur ud med brødpose, kikkert og notesbog og få aflæst de fugle, der er i dit lokalområde!
Jesper

Ingen kommentarer: