lørdag den 25. juli 2009

Et smukt kragefugle besøg i Gedser Fuglestation haven






I dag var tredje dagen med hårdt arbejde i ensomhed med græsslåning og krat rydning inden GFU igen kan byde velkommen til Rune S. Tjørnløv som skal være gå GFU i en måned. Haven skulle være fin til den nye sæson start for at optimere fangsten.

KL. 1457 var 20 timers slid overstået og kroppen var slidt, øm og frygtelig forrevet af rødtjørn, brombær, slåen mv. Så jeg pakkede cykeltasken og trak cyklen ud af haven – men var knapt kommet halvvejs da jeg pludselig hører et kragefugle kald som jeg udmærket kender, men men i Gedser og midt på sommeren! Uhørt – det er der ikke mange der vil tror – ok så bliver jeg jo nød til at finde kræet – hmm!

Ned af første vel ryddet netbanesti – stiller cyklen – 50 sek. senere og hvad ser jeg? Jo minsandten jeg havde jo ret – her sidder en fin Nøddekrige højt oppe i et udgået træ og kalder lige smukt. Men hvad er det den laver (se også lille collage på Gedser Fugestations galleri)? Den sidder og hamre! Det viser sig, at den er i færd med at spise!
En nøddekrige har fået navn efter, det at krige som betyder at samle – og den er ligesom skovskaden en mester i at samle nødder – her er det hasselnødder – de helt unge lyse som er relative lette at flække.

Mon ikke det var belønningen for tre dages hårdt slid på Gedser Fuglestation?
Nu håber at vi den unge biologi studerende Rune S. Tjørnløv har held med at fange denne smukke kragefugl.
Held og lykke Rune.

Ingen kommentarer: