fredag den 29. januar 2010

Endnu en skarv ringmærket.

Torsdag aften, den 28. jan. Efter nederlaget ved EM i herrehåndbold trængte jeg til lidt frisk luft, så hvad var mere nærliggende end at smutte ned til havnen? Først ud ad vestre ydermole, men vinden var i vest, så isen pakkede en del: Intet åbent vand og ingen fugle. Dernæst molen mellem fiskerihavn og DONG's arbejdshavn. Halvvejs ude lå der en lille flok blishøns, der dog ikke ville snakkes med, men jeg gik videre med blikket rettet nedad mod vandet mellem molen og de fortøjede fiskekuttere i håb om, at der lå noget inden for rækkevidde. Næsten helt ude for enden flakser en skarv op, inden jeg når at reagere: Den havde ellers siddet på en lav fortøjringspæl bare 3 meter foran mig! Men væk var den - surt show! Tilbage til havnepladsen igen. Jeg nærmede mig nu det transportbånd, som fiskerbådene bruger til at losse fangsten med. Her - mellem noget tæt jernstillads - sad 4-5 skarver, og de var hurtigt på vej væk. Men den ene var ved at komme i klemme mellem nogle tykke vandslanger, så den blev nemt indfanget med ketcheren. På den aktuelle fugl var vinklen på den gule vokshud noget større end på storskarven fra forleden, nemlig ca. 62 grader mod storskarvens 52 grader. Det er dog IKKE tilstrækkeligt til at sige, at det er en mellemskarv, racen sinensis, for så skulle vinklen have været større end 72 grader. Jeg skulle nok have taget nogle næbmål for at afgøre den nærmere race, men det fik jeg ikke gjort.

Skarv, ikke racebestemt.

Tekst og billede: HLI

Ingen kommentarer: