fredag den 16. marts 2012

Sæsonstart

Ankom til odden igår aftes, hvor Hans var så venlig at give mig et lift ud til stationen. Vel ankommet til stationen kunne jeg se, at Louis havde fyldt hele køleskabet med mad, så jeg ikke skulle sulte! Det er rart med sådan nogle flinke mennesker i gruppen! Mange tak for det! Hans viste mig desuden Jupiter og Venus som stod meget flot og klart på stjernehimlen!
Klokken 5 imorges stod jeg op og gik ud for at sætte nettene op. Det var næsten vindstille, og der var rim i græsset, så det var på med huen og vanterne!
Første runde gav som forventet ikke mange fugle, men en solsort fik ring om benet. På næste runde gik det bedre og her fik hele 14 fugle ring på. Solsortene har i den grad indledt trækket og hele 15 blev mærket idag, hvilket faktisk er den 2. bedste dag for stationen! Ellers var det mest musvitter, der fandt vej til nettene, men også kvækerfinker, gulspurve og grønsisken kom i bogen i løbet af de første runder.
Der var også en del træk at kigge på, og nogle tusinde ederfugle trak østpå, mens en flok hulduer lavede flere trækforsøg mod syd. På stranden var et par store præstekraver ankommet sammen med mindst en hvid vipstjert.
På lukkerunden fandt jeg nogle meget fine fjer i H1, men ville dog hellere have haft at fuglen var blevet siddende i nettet, for fjerene stammede fra en skovsneppe.
Ialt blev 40 fugle mærket idag og nu skal jeg ind til Louis og have middag sammen med andre medlemmer af Lolland-Falster ringmærkergruppe!
Jesper

Ingen kommentarer: