lørdag den 1. september 2012

Efteråret indledt med øgler i nettene

Denne blog tager sin begyndelse igår aftes, hvor Gedsers ringmærkere sad og fik en kold sodavand og fejrede en af de bedste ringmærkningsdage for stationen nogensinde. Midt i sodavanden kommer Jimmy ind af døren og siger, at han mener han lige har set en natravn udenfor. Henrik har aldrig mærket natravn, så det nye hejsenet blev hurtigt sat op igen og vi aftalte at Henrik ville tjekke nettet hele natten og så skulle jeg stå for morgenmærkningen. Klokken 1 om natten banker en meget glad Henrik på døren og siger "Så der bid". En flot 1k han natravn var gået i nettet!

Som altid er det en kæmpe fornøjelse at have en natravn i hånden. Dens kæmpe gab og pludselig hvæsen fik nærmest skræmt livet af den søvndrukne Fie der aldrig havde oplevet en natravn så tæt på. Den minder i virkeligheden mere om en øgle end om en fugl.
Henrik havde fået blod på tanden og forsøgte at fange flere natravne resten af natten dog uden succes. Fie og jeg var klar til at overtage nettene klokken halv 5, og på første runde var der allerede fuld knald på. Man skulle dog tro at fuglene nu vidste at vi er gået ind i efteråret, for igår var nettene fyldt med afrikatrækkere, som er dem vi fanger om sommeren. Idag var det til gengæld rødhalse, jernspurve, mejser og en fuglekonge der gæstede nettene - alle arter vi fanger om efteråret.
I F3 får jeg straks øje på en stor brun fugl, og det kæmpe gab der møder mig kan kun få smilet frem! Dagens 2. natravn! Denne var en 2k+ hun og en heldig fuglekigger fik også lov at se denne flotte fugl i hånden.

Generelt var der utroligt mange fuglekiggere på odden idag, nok lokket herned af de flotte fangster igår. Der blev da også hurtigt spottet en af gårdsdagens høgesangere i det nordlige hegn. Den forsvandt dog også hurtigt sporløst igen!
Mærkningen idag endte på over 200 fugle, så næsten 1000 fugle mærket på 2 dage!
Til eftermiddag ankom Fies forældre sammen med 2 venner og de bliver her til imorgen, hvor Fie og jeg også skal tilbage til København.
Vil sige tak til alle de lokale som har kigget forbi og hjulpet med stort og småt. Glæder mig allerede til næste gang jeg kan få tid til at besøge Danmarks smukkeste fuglestation!
Jesper

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Jesper, vil ønske dig god vind fremover, håber vi mædes på odden en anden gang. Hilsen Preben

Gedser Fuglestation sagde ...

Tak Preben!
Ja vi ses forhåbentlig på odden næste gang jeg kommer herned! Tak for nogle hyggelige dage hernede henover sommeren!
Jesper