tirsdag den 14. april 2015

Når toget (desværre) kommer til tiden

Nu er det efterhånden længe siden jeg har taget længere perioder med ringmærkning ved Gedser Fuglestation, og dermed er der også længere tid imellem, at jeg får genfund på de fugle, jeg har mærket dernede.
I går kom der dog et fra museet, og det var et af de mere specielle. I 2013 var jeg i Gedser i nogle få dage i november for at hilse på det engelske team, der mærkede dernede i den periode. Ud over den standardiserede mærkning om dagen prøvede vi også at fange ugler om natten. Jeg var heldig at mærke 2 skovhornugler på de få dage - blandt andet en ung hun den 11/11-13.

Den 25/1-2015 bliver den så fundet på en jernbanestrækning ved Maffle i Belgien efter desværre at være blevet ramt af et tog. Det er ikke så ualmindeligt at ugler og rovfugle rammes af tog desværre. Det er til gengæld kun 3. gang at en dansk-mærket skovhornugle genmeldes fra Belgien. Der er dog også to fund fra Frankrig, så det er nok ikke så ualmindeligt, at de trækker langt mod syd.

Det er så vidt jeg ved 2. genfund af skovhornugle ringmærket ved Gedser Fuglestation, da en fugl tidligere er genmeldt fra Tyskland.
Nu er det bare at vente til oktober, hvor vi igen kan bruge nætterne på uglefangst.
Jesper Brinkmann

Ingen kommentarer: