torsdag den 19. marts 2015

En overraskelse i fårefolden

En smuk dag på odden, hvor vinden var næsten fraværende i mange timer og solen skinnede fra en skyfri himmel. Da jeg var på vej indenfor, efter at have slået nettene op i morges, fløj en skovhornugle lavt og musestille gennem haven, godt hjulpet på vej af en alarmerende solsort.
 
Jeg fik ringmærket 42 fugle i dag, hvilket er højeste dagstotal for denne sæson, ind til videre. Der var især kommet gang i gærdesmutterne og jernspurvene som jeg mærkede henholdsvis 9 og 6 af. Resten af fangsterne var fordelt således; rødhals 1, solsort 4, fuglekonge 4, sortmejse 1, blåmejse 5, musvit 4, træløber 1, gråspurv 1, bogfinke 1, grønsisken 1, stor dompap 1, gulspurv 1 og hele 2 kernebidere! Jeg genfangede også en blåmejse som var mærket af Craig d. 7/8-2013, som en 1k. 

Dagens fugl blev en sortstrubet bynkefugl hun, som jeg opdagede i fårefolden omkring klokken 08:00. Arten er ikke så almindelig på disse kanter, så det varmede!
Sortstrubet Bynkefugl (Saxicola torquatus) hun.
Todays' ringing totals:
Wren 9
Dunnock 6
Robin 1
Blackbird 4
Goldcrest 4
Coal Tit 1
Blue Tit 5
Great Tit 4
Treecreeper 1
House Sparrow 1
Chaffinch 1
Siskin 1
Bullfinch ssp. pyrrhula 1
Hawfinch 2 (!)
Yellowhammer 1

Blog og fotos v. Anders O. W. Nielsen


Ingen kommentarer: