fredag den 20. marts 2015

Foråret er i fuld gang

Der var helt vindstille og ret koldt da jeg bevægede mig ud i mørket for at åbne net, og sådan forblev det resten af morgenen. Man fornemmede tydeligt foråret, da en del arter var sangaktive. En sangdrossel sang det meste af morgenen fra den nordlige del af haven, hvor en kornværling også hørtes kortvarigt. Jeg kedede mig bestemt ikke og fangede 36 fugle, inden jeg rullede nettene ved middagstid. Fangsterne var fordelt på 4 gærdesmutter, 10 jernspurve, 2 rødhalse, 4 solsorte, 1 sangdrossel, 1 gransanger (årets første), 8 fuglekonger, 2 nordlige halemejse, 1 musvit, 1 træløber og 2 grønirisker.
Sortstrubet Bynkefugl (Saxicola torquatus) han.

Et kig i fårefolden afslørede at der i dag rastede to sortstrubede bynkefugle - han og hun. Måske et kommende ynglepar på sydfalster? De sad sammen i fårefolden, hele morgenen, indtil solformørkelsen og havgusen ramte odden, hvor de "sank i jorden", ligesom de fleste andre fugle.
Sortstrubet Bynkefugl (Saxicola torquatus) han og hun.


På og mellem netrunderne fik jeg også set årets første tornirisker, 1 havørn, 31 pibesvaner og en stor flagspætte som rastede i haven. Også masser af ederfugle piskede afsted langs med kysten.
Solformørkelse, Gedser, 20. marts 2015. Foto: Hans Lind


Hans fik dette fine billede af solformørkelsen da den var på sit højeste. TV Øst var på plads på parkeringspladsen, for at dokumentere begivenheden.

Todays' ringing totals:
Wren 4
Dunnock 10
Robin 2
Blackbird 4
Song Trush 1
Chiffchaff 1
Goldcrest 8
Long-tailed Tit 2
Great Tit 1
Treecreeper 1
Greenfinch 2

Blog. v. Anders O. W. Nielsen

Ingen kommentarer: